دنیای فناوری

وای فای دایرکت چیست و چرا باید مراقب آن بود ؟!

2,074

وای فای دایرکت

اکنون در سال ۲۰۱۴ هستیم و جهانی که میشناختیم، جهانی که به وسیله مایل ها کابل به هم مرتبط شده بود، کاملا در حال تغییر است. جهان فناوری بی سیم (Wi-Fi) با ارتباط بدون سیم باعث محبوبیت و همه گیری بیش از پیش اینترنت شده است؛ اما این به آن معنا نیست که این فناووری بهترین راه ارتباطی است. 

با استخراج بیت کوین ، پولدار شو!! آموزش برنامه نویسی Galaxy J8 2018

هیجان انگیز نیست که بتوانید با زحمت کمتر و بدون نگرانی از دست دادن نقاط اتصال (Access Point)ها و به دور از کلمه های عبور طولانی به دستگاه های بی سیم خود متصل شوید؟ این چیزی است که فناوری "ارتباط مستقیم" (Wi-Fi Direct) نویدش را می دهد. در این مقاله شرح خواهیم داد که Wi-Fi Direct دقیقا چیست و چرا باید به آن توجه شود. کاربرد آن بسیار بیشتر از آن چیزی است که شاید تا کنون متوجه آن بوده باشید.

 

Wi-Fi Direct به یک access point نیاز ندارد

وسایلی که مجهز به Wi-Fi Direct  هستند می توانند بدون نیاز به یک access point به یکدیگر متصل شوند. به این معنی که نیاز به اتصال به یک مبدل بی سیم (router) نخواهید داشت. به این دلیل که وسایل مجهز به Wi-Fi Direct خودشان شبکه موقت مورد نیاز را ایجاد می کنند و اجازه می دهند با انتخاب خود به وسیله مورد نظر متصل شوید. اگر فکر می کنید بسیار شبیه Bluetooth است، درست است! اما بسیار سریع تر.

 

Wi-Fi Direct یک استاندارد رسمی است

این فناوری با گواهی نامه Wi-Fi Alliance عرضه می شود که این شرکت مسئول تایید وسایل مجهز به Wi-Fi است. این به آن معنی است که شما با اطمینان خاطر بدون نیاز به سخت افزار خاصی می توانید از وسایل مجهز Wi-Fi Direct استفاده کنید.

 

Wi-Fi Direct فناوری بی سیم (Wi-Fi) بدون نیاز به اینترنت است

Wi-Fi Direct برگرفته از ایده ای است که کارهای ساده به ارتباطات ساده نیز احتیاج دارند. مثل زمانی که بخواهید از لپ تاپ یا تلفن هوشمندتان به وسیله یک پرینتر بی سیم صفحه ای را چاپ کنید، عکسی را با فرد دیگری در آن سوی اتاق به اشتراک بگذارید، یا حتی فیلم گرفته شده از زمان تعطیلات خود را به تلوزیون منزلتان ارسال کنید. هیچ یک از این کارها نیاز به ارتباط فعال اینترنتی ندارند، اما نیازمند برقراری ارتباط با وسایلی مثل پرینتر بی سیم یا وسایل افراد دیگر مثل تلوزیون است، که Wi-Fi Direct این کار را آسان می کند.

 

Wi-Fi Direct از تنظیمات محافظتی Wi-Fi بهره می برد

طبیعتا دلتان نمی خواهد شخص دیگری به وسایل ارتباطی شما متصل شود. دلتان نمی خواهد ببینید همسایگانتان از تلوزیون و یا پرینتر شما استفاده می کنند. بسیار شبیه رمز عبور شبکه خانگیتان.

bluetooth_v2-580-90

برای جلوگیری از چنین اتفاقی، Wi-Fi Direct از تنظیمات محافظتی PDF   سیستم کدگذاری WPA2 بهره می برد تا ارتباطات شما به صورت شخصی باقی بماند. ارتباط با وسایل دیگر از چند راه امکان پذیر است: دکمه های فیزیکی ( دکمه ای را در دستگاه اول فشار داده و سپس در دستگاه دوم نیز همین کار را انجام دهید)، به وسیله PIN Code ها، کد های QR و حتی NFC.

 

Wi-Fi Direct می داند چه چیزی اطراف شماست

Wi-Fi Direct شامل دو امکان بالقوه مفید است: تشخیص دستگاه های اطراف و تشخیص سرویس Wi-Fi Direct. دستگاه نه تنها می تواند تشخیص دهد دستگاه های اطراف در دسترس هستند، بلکه می تواند بفهمد چه نوع دستگاهی هستند و چه کاری انجام می دهند.

این به آن معنی است که اگر شما بخواهید تصویری را نمایش دهید، فقط قادر به مشاهده دستگاه هایی هستید که می توانند تصویر را نمایش دهند. اگر می خواهید پرینت بگیرید، تنها دستگاه هایی را می بینید که یا خود پرینتر هستند، یا به یک پرینتر متصل شده اند. قطعا این اتفاق قبل از برقراری اتصال می افتد؛ در نتیجه زمان را برای اتصال به دستگاه های غیر مرتبط هدر نمی دهید.

 

Wi-Fi Direct از همان قطعه سخت افزاری استفاده می کند

تولیدکنندگان نیازی به تامین قطعات اضافی ندارند. راهکار این است که Wi-Fi Direct را به عنوان بخشی از فرکانس های دستگاه تعریف کنند. و این نیز از قبل میسر است؛ بنابراین نیازی نیست دستگاه قبلی خود را دور بیاندازید. انجمن تایید فناوری بی سیم مدعی است که بیش از ۱۱۰۰ دستگاه شامل تلوزیون ها، تلفن های همراه هوشمند، چاپگرها، کامپیوتر های خانگی و تبلت ها از ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ تاییده دریافت کرده اند.

 

Wi-Fi Direct در DLNA1، iOS، Android، BB OS و حتی دستگاه Xbox جدید شما وجود دارد

در نوامبر ۲۰۱۱، Digital Living Network Alliance® (DLNA) عنوان کرد Wi-Fi Direct در دستورالعمل های مجمع آمده است، چنان که گوگل نیز پشتیبانی از Wi-Fi Direct در تمامی نسخه های آندروید بعد از نسخه بستنی حصیری (IceCream Sandwich) را اعلام کرده است.

GalaxyS2-Press-01-580-100

سامسونگ هم از نسخه آندروید ۲٫۳ به بعد در گوشی Galaxy S2، از این فناوری پشتیبانی می کند، اگرچه فقط توانایی برقراری ارتباط با دستگاه های سامسونگ را دارید. DLNA هم اکنون در تمامی پرچم داران بازار از جمله HTC One، LG G2 و Sony Xperia Z1 به امکانی عادی تبدیل شده است.

Wi-Fi Direct در iPhone 5S نیز در قالب قابلیت Air Drop وجود دارد. برای اینکه بلک بری هم از این رقابت عقب نماند، سیستم عامل خود را به نسخه BB 10.2.1 بروز کرد. و حتی قابلیت نمایش صفحه در دستگاه های دیگر از طریق Miracast این فناوری را درون خود دارد. Xbox One هم با این قابلیت عرضه شد که اجازه می دهد تلفن همراه هوشمند و تبلت شما با برنامه هایی مثل SmartGlass با سرعت بیشتر و بسیار ساده تر به آن متصل شوند.

لینک منبع

1 نظر
  1. حمیدرضا می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

     

    سلام عالی بود

    خیلی ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.