صفحه اصلی / بلاگ / لای فای LiFi چیست ? بررسی تکنولوژی لای فای

لای فای LiFi چیست ? بررسی تکنولوژی لای فای

لای فای LiFi چیست

لای فای LiFi چیست

لای فای LiFi چیست واژه لای فای هم‌وزن وای فای انتخاب شده است. و مخفف دو کلمه Light

و Fidelite می‌باشد. واژه Fidelity دو معنی دارد یکی به معنی وفاداری و دیگری به معنی تطابق و تشابه است.

که معنی دوم در علم الکترونیک استفاده می‌شود. و به معنای آن است که خروجی یک سیگنال با ورودی تطابق

داشته باشد و دچار تغییر و تخریب زیادی نشود.https://www.aparat.com/v/HON1x/%D9%84%D8%A7%DB%8C_%D9%81%D8%A7%DB%8C_%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F

لای فای یک ارتباط دو طرفه سریع و وایرلس هست که توسط پروفسور Harald Haas در دانشگاه Edinburgh طراحی و معرفی گردیده است.

منظور از ارتباط دو طرفه به معنی این است که احتیاج به یک فرستنده و یک گیرنده برای کار دارد. فرستنده یک منبع نوری است و گیرنده هم یک

گیرنده نوری یا فتو دتیکتر (آشکار ساز نور ) است.

سرعت لای فای

با وجود تکنولوژی لای فای می‌توانیم اینترنت وایرلس با سرعت 100 گیگابیت در ثانیه داشته باشیم!! آیا می‌توانید چنین سرعتی را تصور کنید؟

در حال حاضر با این همه پیشرفت و ادعا در خانه‌های من و شما نهایتاً اینترنت 8 مگابیت یا 10 مگابیت در ثانیه استفاده می‌شود و خیلی از ما ها

حتی با اینترنت 128 کیلو بیت هم کارمان راه می‌افتد. حالا تصور کنید اینترنت 100 گیگابیت در ثانیه داشته باشید! این دیوانه کننده است.

نکته مهمی که باید بدانید این است که کلمه وایرلس با وای فای فرق می‌کند. وایرلس یعنی بی‌سیم،این بی‌سیم می‌تواند در مورد هر چیزی

استفاده شود

مثلاً تکنولوژی بلوتوث هم یک ارتباط وایرلس است. یعنی بدون نیاز به سیم می‌تواند ارتباط برقرار کند. پس وقتی می‌گوییم لای فای یک

تکنولوژی وایرلس هست فکر نکنید که نوعی از وای فای هست. منظور این است که بدون نیاز به سیم می‌تواند اطلاعات را جابجاکند.

لای فای چگونه کار می کند ؟

لای فای مانند تکنولوژی اینفرارد کار می کند . اساس کار لای فای به این شکل است که از لامپ های LED مخصوصی که به یه منبع اطلاعات مثل اینترنت یا سرور متصل هستن اطلاعات با سرعت زیادی به یک گیرنده مثل موبایل ، لپ تاپ و هر وسیله دیجیتال دیگر که گیرنده نوری داره منتقل میشه . بهترین مثالی که میشه در مورد اساس کار لای فای مثل ، کنترل تلویزیون هست .  درون کنترل تلویزیون یه دیود فرستنده نوری وجود دارد و داخل مدار تلویزیون ( قسمت پنل جلوی تلویزیون مشخصه ) یک دیود گیرنده نوری ( فتو دیتکتر ) وجود دارد . وقتی شما دکمه ای رو روی کنترل فشار می‌دهید ،  کد مخصوص به اون دکمه توسط سیگنال مادون قرمز به سمت تلویزیون ساطع میشود  و در مدار داخلی تلویزیون ،آن کد رمزگشایی و پردازش می‌شود و اون کاری که می خواستید انجام میشود .

طرز کار لای فای

در تکنولوژی لای فای هم تقریباً از یک همچین پروسه‌ای استفاده می‌شود. ساده و جامع بخواهیم توضیح بدهیم اینجور می‌شود : لامپ‌های LED  مخصوصی طراحی میشوند که درایور و تغذیه دارند اطلاعات از اینترنت ، از طریق بی‌سیم به این لامپ‌ها فرستاده می‌شوند این دیتا توسط مدار کنترلی (درایور) پردازش و از طریق نور لامپ به یک ماژول گیرنده نوری ارسال می‌شود آن ماژول نوری می‌تواند روی دستگاه نصب باشد یا مثل یک فلش مموری باشد. اگر جدا باشد شبیه به یک فلشی(دانگل) می‌شود که یک سر آن گیرنده نوری دارد و سر دیگر آن کانکتور ارتباطی با موبایل ،

لپ‌تاپ یا وسایل دیجیتالی دیگر هست. نور دریافتی توسط سنسور نوری ، توسط مدارات داخلی ماژول تقویت و پردازش می‌شوند و به صورت

دیتا در می‌آیند و شما مثلاً می‌توانید بروید به گوگل یا هر جای دیگر.

مزایای لای فای LiFi

در ادامه مطلب به مهم‌ترین مزیت‌های تکنولوژی لای فای اشاره می‌کنیم . مزیت‌هایی که دارد خیلی وسوسه انگیز است و به همین دلیل نمی‌شود به خاطر مشکلاتش کلاً بی خیالش بشویم .

■ سرعت بیشتر لای فای

سرعت بیشتر لای فای اولین مزیتی هست که مطرح می‌شود . با سرعتی معادل 100 گیگابیت در ثانیه اصلا جای حرف دیگر نمی‌ماند. این سرعت زیاد به خاطر تداخل خیلی کمتر و همینطور پهنای باند بیشتر  نسبت به امواج رادیویی امکان پذیر است. پهنای باند لای فای به خاطر طیف امواج نوری می‌تواند 10 هزار برابر وای فای باشد .

■ امنیت بیشتر لای فای

همونطور که می دانید وای فای می‌تواند از دیوار و سقف و هر چیز دیگری رد شود و مهم تر از اینها این است که تو هر جهتی می‌تواند پخش بشود . تو انگلیسی به امواجی که در تمام جهات پخش می‌شود میگن Omnidirectional . اما لای فای فقط تو محدوده ای که توسط لامپ ها روشن شده می‌تواند کار کند و امکان هک کردن توسط غریبه ها تقریبا صفره . این مسئله می‌تواند برای مراکز نظامی ، تاسیساتی و بانکی خیلی مفید باشد . حداقل دغدغه هک شدن رو از آنها دور کند .

■ مصرف انرژی کمتر و بازدهی بیشتر

لامپ های LED فعلی خیلی کم مصرف هستند چه برسد به لامپ هایی که قراره چند سال آینده و به خاطر وجود لای فای طراحی بشوند . ضمن اینکه امواج وای فای باتری بیشتری از گوشی شما رو مصرف میکند .

■ لای فای مضر نیست

امواج وای فای برای بدن ضرر دارد حالا چقدر ضرر دارد خدا می داند اما قطعا بی ضرر نیست اما طیف نور مرئی برای بدن هیچ ضرری ندارد. که حتی یه طیف مشخصی از نور مرئی برای بدن مفید هم هست . به همین دلیل ، لای فای می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای مدارس ، دانشگاه ها ، بیمارستان ها و کلا اماکن عمومی باشد .

■ تراکم اطلاعات بیشتر لای فای

جایی که مودم شما قرار دارد شاید 4 تا 5 تا لامپ روشن باشد. هر کدوم از این لامپ ها می تونن حاوی اطلاعات باشن که مجموع تراکم دیتاشون از این مودمه بیشتره . حالا فرض کنید داخل یه کارگاه یا سالن بزرگ که کلا با یک مودم کار می کند چند تا لامپ روشن است ؟

■ لای فای بر خلاف وای فای تداخل الکترومغناطیسی ندارد چون اصلاً طیف شون با هم فرق دارد . به همین دلیل درگیر کانفلیکت و تداخل و این حرفا نمی‌شود .

معایب لای فای LiFi

■ مهمترین مشکل یا محدودیت در مورد لای فای LiFi این است که نور باید در جهت مناسب تابیده شود. درست مثل کنترل تلویزیون که باید به سمت تلویزیون گرفته شود. اگه این مشکل حل نشود باید همه جای خانه نور بارون باشه تا بتونیم از اینترنت استفاده کنیم مگر اینکه مثل اتاق خواب یا حمام ، یه محل دیگر به خانه‌هامون اضافه بشه به نام ” اتاق اینترنت ” !

■ مشکل بعدی این است که چون برای دسترسی به اینترنت هم باید نور باشد و هم آن نوره باید مستقیم و در جهت درستی بتابد ، قابلیت اطمینان کم می‌شود . مثلا وسط دانلود اگه یهو برق بره یا اون دستگاه جابجا بشه و از معرض نور خارج شود اینترنت قطع می‌شود .

■ مشکل بعدی این است که سنسور های دریافت نور ( فتودیتکتر ها ) توی نور زیاد دیگه نمی توانند نور حامل اینترنت را به درستی حس کنند . مثلا توی نور زیاد خورشید این مسئله می‌تواند مشکل ساز باشد .

■ برای این‌که مکانیزم دسترسی به اینترنت از طریق نور مثل بچه آدم کار کند باید زیرساخت ها و دستگاه ها و تجهیزات جدیدی طراحی و تولید شود که خب این مسئله هزینه زیادی دارد .

اینها مشکلاتی هستن که الان وجود دارند . شاید یک یا چند سال دیگه یه سری از مشکلات یا همشون حل بشوند.

یک دیدگاه برای " لای فای LiFi چیست ? بررسی تکنولوژی لای فای " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

از خرید شما متشکریم

  • هیچ محصولی در سبد خرید.