الگوریتم جستجوی گوگل محتوا با بار منفی را به رتبه های پایین جستجو می‌برد

جمعه ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل سیاست‌های جدیدی بر الگوریتم‌ جستجوی خود اعمال می‌کند تا محتوا با بار منفی را به رده‌های پایین نتایج جستجو انتقال دهد.
تبلیغات

گوگل سیاست‌های جدید برای الگوریتم جستجوی خود را در اختیار هزاران پیمانکار خود قرار داده است که نتایج جستجو در بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان را دستخوش تغییرات می‌کند. گوگل در پی آن است تا رتبه‌ی محتوای توهین‌آمیز، ناراحت‌کننده و به بیان بهتر محتوایی را که بار منفی دارد، در نتایج جستجوی خود کمتر کند و به رده‌های پایین‌تر انتقال دهد. وب‌سایت Search Engine Land مقاله‌ای در این خصوص با توضیحاتی کامل منتشر کرده است تا امتیازدهندگان به نتایج جستجوی گوگل با بهره‌گیری از آن به بهبود کیفیت جستجو در راستای سیاست‌های جدید کمک کنند. Quality Raters افرادی هستند که صحت و کاربردی بودن نتایج جستجوی گوگل را بر اساس امتیازدهی تعیین می‌کنند و از این‌ طریق غول جستجو را در بهبود الگوریتم‌های جستجو یاری می‌دهند که نتیجه‌ی مستقیم آن، تغییرات در رده‌بندی وب‌سایت‌ها و هرگونه محتوایی است که در زمان جستجو برای کاربران به نمایش گذاشته می‌شود.

رده‌بندی کنندگان به یک فاکتور امتیازدهی جدید با نام Upsetting-Offensive دسترسی دارند که در صورت مشاهده‌ی محتوای تشریح شده توسط گوگل،  می‌توانند به آن نسبت دهند و در نتیجه سیاست‌های جدید را اعمال کنند. گوگل لیستی از موارد مورد نظر خود را منتشر کرده که به شرح ذیل است.

  • محتوایی که اشاعه دهنده‌ی خشونت و نفرت بر علیه گروهی از مردم با داشتن نژاد، مذهب، جنسیت، ملیت یا تابعیت یک کشور، معلولیت، سن، گرایش جنسی یا حتی نظامی بودن باشد.
  • محتوایی که دربردارنده‌ی عقاید شدید نژادپرستی و نسبت دادن عاداتی منفی به یک نژاد خاص باشد.
  • محتوایی شامل تصاویر زننده و خشن نظیر خشونت علیه کودکان و حیوانات.
  • انواع محتوایی که نه در بعد جهانی، بلکه به‌صورت محلی می‌تواند علیه گروهی از مردم دارای بار منفی باشد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تنها اختصاص دادن فاکتور Upsetting به یک محتوا کافی نیست. گوگل مثالی در این خصوص ارائه کرده است: به عقیده‌ی گوگل در زمان جستجوی عبارت تاریخ هولوکاست، وب‌سایت‌هایی نمایش داده می‌شوند که اطلاعاتی در خصوص نفی این موضوع نمایش می‌دهند و به نظر گوگل این محتوا جزو مواردی است که باید در دسته‌ی محتوای Upseeting دسته‌بندی شود. البته شاید وب‌سایت مورد نظر متعلق به History Channel باشد که چنین محتوایی منتشر کرده است، حال آنکه این کانال تلویزیونی جزو منابعی معتبر است که سیاست‌ آن با اشاعه‌ی محتوای غیرواقعی منافات دارد. به بیان بهتر، انتشار یک مطلب با محتوایی که از نظر گوگل بار منفی دارد، تنها روش غربال نیست و باید به اعتبار منبع نیز توجه شود.

اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که اختصاص پرچم (Flag) محتوای ناراحت‌کننده به شماری از نتایج، سریعا اعمال نخواهد شد؛ بلکه این اطلاعات به‌عنوان داده‌‌ی جدید در اختیار متخصصان گوگل قرار می‌گیرد تا الگوریتم جستجو را بهبود بخشند. در واقع الگوریتم‌ها با اعمال تغییرات خود به‌صورت هوشمند، قابلیت تشخیص محتوایی با بار منفی پیدا خواهند کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که گوگل درصدد پنهان کردن و حذف تمام محتوای موجود نیست، بلکه در صورت جستجوی عبارتی نظیر ملی‌گرایان سفیدپوست، محتوایی همخوان با این عبارت در رتبه‌های اول برای کاربر نمایش داده خواهد شد. گوگل به این نکته اشاره کرده است که تغییرات به یک‌باره اعمال نمی‌شود و این کمپانی روش‌های درست برای مقابله‌ی اصولی را رفته‌رفته فرا می‌گیرد و سیستم خود را بهبود می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات