مقالات, انرژی های تجدیدپذیر

بررسی جایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا

بعد از بحران های نفتی دهه 1970 و افزایش ناگهانی قیمت نفت، کشورهای مختلف که از منابع فسیلی جهت تولید انرژی استفاده می کردند، به فکر استفاده از منابع غیر فسیلی جهت تولید برق افتادند و از همان زمان سرمایه­ گذاری های جدی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نظیر باد، خورشید و غیره انجام پذیرفت. این سرمایه گذاری­ها با گذشت زمان و متعادل شدن قیمت نفت، کاهش نیافت و رشد چشمگیری را دنبال کرد. حال این سوال پیش می­آید که به چه دلیل انرژی های تجدیدپذیر این چنین مورد توجه قرار گرفته اند. به عبارت دیگر آیا منابع انرژی­های فسیلی در قرن آینده جوابگوی نیاز انرژی بشر برای بقا، تکامل و توسعه خواهند بود؟ حداقل به چهار دلیل عمده جواب این سوال منفی است که عبارتند از:

  • محدودیت و در عین حال مرغوبیت انرژی های فسیلی که از نظر منطقی کاربردهایی بهتر از احتراق دارند.
  • مسائل و مشکلات زیست محیطی، به طوری که امروزه حفظ سلامت جو کره زمین، از مهم­ترین پیش شرط های توسعه پایدار اقتصاد جهانی به شمار می­آید. آلاینده­های ناشی از احتراق و افزایش غلظت دی اکسید کربن در اتمسفر و پیامدهای آن، جهان را با تغییرات برگشت ناپذیر و تهدیدآمیزی مواجه ساخته است. از جمله: افزایش دمای کره زمین، تغییرات آب و هوایی، خشک سالی، سیل، طوفان­های مخرب، بالا آمدن سطح دریاها و در نهایت تشدید منازعات بین المللی.
  • ذخایر محدود انرژی فسیلی و افزایش سطح مصرف انرژی در جهان و به تبع آن اتمام قریب الوقوع منابع فسیلی و همچنین افزایش قیمت انرژی
  • اقتصادی شدن انرژی­های تجدیدپذیر در اثر افزایش تدریجی قیمت سوخت­های فسیلی و توسعه فناوری بکارگیری این انرژی ها

در ادامه آمار و اطلاعاتی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر در زمان حاضر و همچنین پیش بینی استفاده از این انرژی ها در کشورهای مختلف در این بخش مطرح می­شود.

درسال 1973 سهم انرژی­های تجدیدپذیر (به جز سدهای بزرگ و انرژی برق آبی) در تولید الکتریسته جهانی 0.6% بوده که این مقدار در پایان سال 2016 به 24.5% رسیده است.


درصد تولید جهانی الکتریسته و سهم انرژی های تجدیدپذیر در آن مربوط به سال 2016

کل ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر در دنیا تا پایان سال 2016 برابر با 921 هزار مگاوات بوده که در نمودار زیر سهم مناطق مختلف و 6 کشور برتر به تفکیک نوع نیروگاه آورده شده است. کشور چین با 258 و آمریکا با 145 گیگاوات بزرگترین تولیدکنندگان برق تجدیدپذیر دنیا محسوب می­گردند.


ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر در دنیا به تفکیک کشورهای  BRICSI اروپا و 6 کشور برتر 2016

در شکل زیر 5 کشور پیشرو در زمینه نصب نیروگاه های تجدیدپذیر به تفکیک هر تکنولوژی تا پایان سال 2016 آورده شده است.


تولید انرژی تجدیدپذیر به تفکیک تکنولوژی در 5 کشور پیشرو

به این مطلب امتیاز دهید
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *