مقالات کارگشا

ساختمان سبز چیست؟ هزینه های اجرا به همراه مزایا و اهداف آن

امروزه در هر جایی صحبت از ساختمان سبز است. چه بخواهید چه نه، بسیاری از مردم ناچارند با این جریان همسو شوند. دلیل اصلی این موضوع، این است که زمین پایدار نیست. این بدین معناست که انسان ها به مدت طولانی شروع به استخراج منابع طبیعی مورد نیاز به منظور حفظ بقای خویش کرده اند و این زنگ خطر و دلیل اصلی  برای افرادی بود که تصمیم گرفتند درباره ساختمان های سبز تمرکز کنند. اما ساختمان سبز در اصل به چه معناست؟ با نگاهی دقیق تر می فهمیم چرا بایستی به این موضوع توجه نموده و اهداف ساختمان سبز چیست؟

مفهوم یک ساختمان سبز

ابتدا نگاهی به مفهوم ساختمان سبز می اندازیم. بعضی افراد تصورشان از ساختمان سبز به معنای ساختمانی است که تحت تاثیر تاثیرات بد محیطی به مانند ساختمان های معمولی دیگر قرار نمی گیرند. یک ساختمان سبز ایده آل میتواند پروژه ساختمانی باشد که به شما در حفظ منابع محیطی اطرافتان کمک کرده و در عین حال هنوز قادر به تامین خواسته های شما به عنوان یک ساختمان خواهد بود. ساخت و اجرای اینچنین ساختمانی، در راستای ارتقاء محیط پیرامون مان بوده و خللی در زمین، آب، منابع و انرژی و ساختمان های اطراف ایجاد نمی کند. این مفهوم واقعی یک ساختمان سبز می باشد.

آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا، اینگونه ساختمان سبز را تعریف می کند: «ساختمان سبز رویکردی از بکارگیری ساختار خلاقانه و استفاده از فرایندهایی است که سازگار با محیط، مسئول و تاثیرگذار در طول چرخه حیات بنا از پایه، طراحی، ساخت و نگهداری و بازسازی و تخریب می باشند.» این رویکرد، طراحی ساختمان های کلاسیک منطبق با اقتصاد، امکانات، ماندگاری و پایداری را تکمیل و توسعه می دهد. بعلاوه ساختمان های سبز با عنوان هایی همچون ساختمان های پایدار و یا ساختمان های با کارایی بالا نیز شناخته شده اند.

چرا ساختمان سبز؟

اهمیت ساختمان های سبز چیست؟ بسیاری از مردم به این گونه ساختمان ها تمایل و کشش داشته و میدانند با این روش تاثیرات گازهای گلخانه ای را کاهش داده و در حقیقت دستی در ایجاد محیطی سالم دارند. شما نیز میتوانید از طرق مختلف به این سبزبودن کمک نمایید اما سازندگان و کارگران ساختمانی باید وظیفه شان را به خوبی انجام دهند. چنانچه هنوز این راه را امتحان نکرده اید ، خواهید فهمید راههای مختلفی وجود دارد که به شما  برای شروع کمک میکند. در ابتدا مجبور نیستید  در راس این موضوع قرار گیرید،  اما میتوانید قدم های کوچکی در این راه بردارید. ساختمان های سبز که با این روش ها طراحی شده اند کمک میکنند تا تاثیرات نامطلوب کلی برمحیط و سلامت انسان ها را کاهش دهند، از جمله این تاثیرات میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کاهش زباله ها، آلودگی و تخریب محیطی
  • موثر بر استفاده انرژی، آب و سایر منابع
  • حمایت از سلامت و ارتقائ تولیدات

ساختمان سبز

آیا حقیقتاً اجرای ساختمان های سبز هزینه بر خواهد بود؟

برخی از مردم بر این باورند که نمیتوانند در این راه قدم بگذارند، زیرا باعث صرف هزینه بسیار میباشد. اما در حقیقت این برداشتی غلط می باشد. ممکن است در ابتدا مقداری هزینه برای شروع ضروری باشد زیرا محصولات و تولیدات سبز ممکن است گران باشند . شما مجبورید به نوع صرفه جویی هایی که قادر خواهید بود در این زمینه انجام دهید توجه داشته باشید و نیز می توانید هزینه های انرژی را کاهش دهید، زیرا اصطلاح “سبز بودن ” به معنای حفظ انرژی نیز می باشد. شما بایستی به ساختمان سبز بیش از یک سرمایه گذاری توجه کنید. یک سرمایه گذاری که به شما امکان پس انداز نمودن پول هایتان را می دهد. یک سرمایه گذاری که در راستای حفظ محیط نیز اقدام می نماید. این یک بازی برد-برد برای هر کسی خواهد بود.

مزایای خانه سبز

 با استفاده از تکنولوژی های نوین که روز به روز پیشرفته تر شده، مزایای ساختمان های سبز میتواند از طیف محیطی به طیف اقتصادی و اجتماعی سوق داده شود. با فراگیری و سازگار شدن شیوه های سبز، می توانیم بالاترین فایده محیطی و اقتصادی را از این مدل ببریم. روش های ساختارهای سبز، زمانی که با طرح و ساخت، همگرا شوند، بیشترین مزایا را ایجاد می کنند. مزایای ساختمان های سبز عبارتند از :

  • مزایای محیطی
    • کاهش اتلاف آب
    • حفظ منابع طبیعی
    • بهبود کیفیت آب و هوا
    • حمایت از تنوع زیستی و اکوسیستم ها
  • مزایای اقتصادی
    • کاهش هزینه های اجرایی
    • بهبود بهره وری
    • خلق بازار محصولات و خدمات سبز
  • مزایای اجتماعی :
    • بهبود کیفیت زندگی
    • محدود نمودن تمایل به زیرساختهای محلی
    • بهبود سلامت و راحتی ساکنان

اهداف خانه سبز

اکنون بایستی اهداف ساختمان های سبز را مورد بررسی قرار دهیم. بدیهی است که یکی از اهداف اصلی این موضوع، ساخت ساختمانی با پایداری بیشتر می باشد. اما اهداف اصلی، در واقع بسیار عمیق تر از این مفهوم بوده و  هدف شما در واقع کمک به پایداری محیط بدون وارد کردن هرگونه خللی در زیستگاه های طبیعی اطراف می باشد. زمانی که شروع به استارت پروژه می کنید و محیط پیرامون و زیستگاه های طبیعی را تخریب می کنید، شما در حقیقیت تاثیری بر حیات وحش و محیط می گذارید که بیشتر شبیه به اثر پروانه ایست. کوچکترین تغییری که شما ایجاد میکنید میتواند به ارتقاء زمینی بهتر کمک نماید و مکانی بهتر نه تنها برای انسانها که برای گیاهان و حیات وحش که محل زندگیشان در این کره خاکیست.

همانطور که  مشاهده میکنید ساختمان سبز ، چیزیست که هر شخصی بایستی وارد آن شود. چنانچه قصد بازسازی خانه تان را ندارید و تنها میخواهید تغییرات سبز اندکی در این راستا ایجاد نمایید، مطمئن باشید به این اهداف خواهید رسید. شما می توانید مصرف انرژی خود را کاهش داده، پول خود را ذخیره نمایید و تاثیر شگرفی بر محیط داشته باشید. متوجه خواهید شد همانند این افراد شدن، چندان کار سختی هم نخواهد بود و در نهایت احساس بهتری به خودتان خواهید داشت زمانی که سبز باشید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا