گزارش من | هیلمن هالتر : اجنبی ترین خودروی ملی! :: Pasta Blog

Pasta Blog

The title of your home page
Pasta Blog
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان

گزارش من | هیلمن هالتر : اجنبی ترین خودروی ملی!

Dr.Qasedian | سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۲ ب.ظ


     


      در هر کشوری بخشی از صنعت و اقتصاد آن را محصولاتی در بر می گیرند که تحت لیسانس شرکتی در کشوری غیر است و با خرید Recipe (نزدیک ترین معنی : روش تهیه) محصول, به نوعی آن را به چرخه تولید داخلی وارد می کنند. در این بین محصولات می توانند شامل هر محصولی از خودرو و قطعات آن گرفته تا مواد شوینده و دیگر محصولات مـورد نیاز روزانه انسان. 

     در کشور ما نیز این امر از سال های دور رایج بود. اما اینجا فقط قصد معرفی خودرو خریده شده ای رو دارم که سال های متمادینی نماد خودروی ملی و ایرانی شناخته می شد و هنوز هم آنرا خودروی ملی می نامیم. ولی آیا واقعا اینطور است؟


آیا شما می دانید اسم خودرویی که در تصویر بالا به نمایش در آمده چیست؟  

پیکان؟ شاید کسانی که سن بالاتری دارند اسم هیلمن هانتر رو هم در کنار پیکان حدس زده باشند! 

بله, در واقع پیکانی که سال های زیادی رو در ایران ما بالا و پایین کرد و طول و عرض خیابان های قدیمی و جدید شهرامون رو طی می کرد, اسمش هیلمن هانتر بوده و نه پیکان.

در واقع پیکان و یا ( Arrow ) نام یکی از محصولات شرکت هیلمن هانتر بوده که از هر نظر فاصله زیادی رو با پیکانی که در کشور ما مونتاژ می شد, داشت. 

این پیکانی اصلی ست که هیچ وقت در ایران به حرکت در نیامد.پس چرا اولین هیلمن هانتر مدل جی تی در ایران به اسم پیکان معرفی و شناخته شد؟ این سوالی ست که باید از مدیران آن زمان شرکت ایران ناسیونال( ایران خودرو کنونی) پرسید.

 
  • تاریخچه هیلمن هانتر در ایران   

      ایران ناسیونال پس از شکستی که در تولید خودرو های فیات داشت (اوایل دهه 40), قرارداد مونتاژ هیلمن هانتر جی تی را با گروه صنعتی روتس (Group Rootes) (دارنده کارخانه تالبوت) انگلستان، که در حال ورشکستگی بود،بست تا پیکانی که مـــــحبوبیت چندانی را در انگلستان بدست نیاورد به ایران بیاید و سال های متمادینی رو به عنوان حد آرزوهای یک جوان ایرانی بگذرونه! یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صــنعتی روتس را بخرد که تاثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدل‌های مختلف پیکان در ایران تولید می‌شد. سال ۱۳۵۹ تولــید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) طـــراحی معروف کرایســـلر بود در ایران آغـاز شد. روند مونتـــاژ تولید پیکان  و قطعات آن تا سال 1364 ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۶۴ خط تولید پیکان در کرایسلر انگلستان متوقف شد و در شرکت پژو فرانسه ادغـام شد و در نتیجه ایران خودرو با کاهش دستگاه انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستـــگاه در سال ۱۳۶۳ به ســــه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ سقــــوط کرد! این سقوط آزاد غیر منتظره ضربه سختی به ایران خودرو وارد کرد اما باز هم نتوانست از محبوبیت پیکان در بین مردن چیزی بکاهد. در همین سال کارخانه پژو موافقت خود با ادغام موتور و سیستم تعلیق پژو 405 با بدنه پیکان را اعلام داشت. الگار در این سال ها مردم خودرویی جز پیکان را نمی شناسند چــه پژو باشد و چه تویوتا و ... , فقط و فقط پیکان می خواستند. روند استفاده از موتور پژو در بدنه پیکان 6 سالی ادامه داشت تا اینکه بالاخره ایران قادر به تولید تمام قطعات لازم در داخل کشور شد. پس از این بود موفقیتی بزرگ برای ایران خودرو بوجود آمد : پیکان۱۶۰۰ در شهریور ماه ۱۳۷۱ تولید شد و تولید آن تا ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴، در حدود ۱۳ سال، ادامه داشت. 13 سال تولیدی تمام ایرانی , پیکان 1600 بسیار ایرانی تر از پیکان های قبلی بود. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد و از بین آوار پیکان, سمند و ال 90 سر بر آوردند.

  • مدل های تولیدی هیلمن هانتر :
                 1 . کارلوکس
                 2 . دولوکس
                 3 . وانت
                 4 . تاکسی 
                 5 . استیشن
                 6 . اتوماتیک

  • هویدا : پیکان رو عشقه! 
اولین مصرف کننده نامدار پیکان امیرعباس هویدا، نخست وزیر فقید ایران بود که تا آخرین روزهای صدارت، اتومبیل مرسدس بنز ضدگلوله خود را سوار نشد و پیکان سرمه‌ای رنگش را ترجیح داد و او بود که جمله «به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد» را وارد تاریخ ایران کرد.
. امیرعباس هویدا بیش‌تر کالاهای ایرانی را می‌پسندید و راننده نیز نداشت و با پیکان خود به سر کار می‌رفت
    

پ.ن : در آخر توصیه می کنم سری هم به سایت کارخانه تولید کننده پیکان بزنین!   



منابع :

  • ویکی پدیای انگلیسی
  • وبگاه رسمی روتس کرایسلر
  • سایت خبری بازتاب

logo
  • Dr.Qasedian

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">