+
۱

بایدها و نبایدهای اعتبار و پایایی در تحقیقات بازار | موسسه تحقیقات بازار خانه ایده آزود (اینجا کلیک کنید)

بایدها و نبایدهای اعتبار و پایایی در تحقیقات بازار | موسسه تحقیقات بازار خانه ایده آزود

قابليت اعتماد كه واژه هايي مانند پايايي، ثبات و اعتبار براي آن به كار برده مي‌شود و معادل انگليسي آن Reliability است، يكي از ويژگي هاي ابزار اندازه گيري (پرسشنامه يا مصاحبه يا ساير آزمون هاي علوم اجتماعي) است.

لازم به ذكر است كه قابليت اعتماد در يك آزمون مي‌تواند از موقعيتي به موقعيت ديگر و از گروهي به گروه ديگر متفاوت باشد. براي محاسبه ضريب قابليت اعتماد ابزار اندازه گيري شيوه هاي مختلفي به كار برده مي‌شود. از آن جمله مي‌توان به الف) اجراي دوباره (روش بازآزمايي) ، ب) روش موازي (همتا) ، ج) روش تصنيف (دو نيمه كردن) ، د) روش كودر- ريچاردسون و ساير اشاره كرد.

 

رای دهندگان

rozbeh  

دیدگاهتان را بنویسید