مقالات کارگشا

آیا کلیدهای دیمر (Dimmer Switches) کاهنده مصرف انرژی هستند؟

روشنایی در چند دهه گذشته بسیار کارآمد و بهینه شده است. ما از لامپ های رشته ای قدیمی به سمت لامپ های فلورسنت کم مصرف(CFL) و لامپ های LED رسیده ایم که می توانند تا 90% از سهم روشنایی شما در هزینه های برق بکاهند. اما افراد در مورد کلیدهای دیمر (Dimmer Switches) (تغییر دهنده میزان سطح روشنایی) که استفاده می کنند اطلاعات کمی دارند. اینکه آنها چگونه کار می کنند؟ و اینکه آیا واقعاً در هزینه های برق صرفه جویی می کنند؟

کلید دیمر چیست؟

کلید های دیمر به شما این امکان را می دهند که بدون نیاز به انجام سیم کشی پیچیده، مقدار شدت نور ساطع شده از یک لامپ را تغییر دهید(Dimming). این بدان معناست که شما می توانید با ایجاد یک نور ملایم، تأثیر قابل توجه ای بر روی نگاه و احساسی که می توان از یک اتاق داشت، ایجاد نمایید. روشنایی و نور متفاوت می تواند کاملاً فضا و جو متفاوتی را بدون نیاز به تغییر دکوراسیون یا جا به جایی هیچ مبلمان و اثاثیه ای درون اتاق به وجود آورد. همه اینها با یک کلید دیمری دست یافتنی است.

کلید دیمر مقاومتی

آیا یک کلید دیمر مصرف انرژی شما را کاهش می دهد؟

دیمرها مدت زمان طولانی است که وجود دارند، تقریباً از زمانی که لامپ به وجود آمد. در سال های ابتدایی، دیمرها با اضافه نمودن مقاومت به مدار، که انرژی و برق ورودی به مدار روشنایی را از طریق یک مقاومت الکتریکی به حرارت تبدیل می کرد تا روشنایی کار می کردند(دیمرهای مقاومتی یا اُهمی). این روش، میزان مصرف برق را کاهش نمی دهد، صرفاً مقدار جریان برقی که باید تبدیل به نور شود را تغییر می دهد و جریان برق در مقاومت با تبدیل شدن به حرارت تلف می شود. این روش، مشکل تولید حرارت بیش از حد را با خود به همراه دارد که به طور بالقوه، کاملاً خطرناک است!

طرز کار دیمرهای نوین، اینگونه نیست. چندین روش متنوع وجود دارد، اما، موثرترین نوع کلیدهای دیمری نوین، جریان ورودی به لامپ را با سرعت هزاران بار در ثانیه قطع و وصل می کنند – چیزی که به آن کلید ترایاک(TRIAC) می گویند. این کار میزان توان(برق) ورودی به لامپ را کاهش می دهد و در نتیجه منتج به کاهش میزان نور آن می گردد و بالعکس. این عمل، میزان کل انرژی مورد استفاده را کاهش داده و بنابراین می توانید این کلیدهای مدرن و به روز را بهینه تر، کارآمد تر و کاهنده مصرف انرژی بنامید.

کلید دیمر

دیم کردن یا دیم نکردن؟ مسئله این است.

با روشنایی های LED، تأثیر دیم کردن(تغییر میزان سطح نور خروجی) در مقایسه با میزان توان مورد استفاده به صورت خطی است. به هر حال، دیم نمودن لامپ های رشته ای در واقع کم بازده تر از استفاده از یک لامپ با توان(وات) پایین تر است. به عنوان مثال، یک لامپ 60 وات که تا سطح یک لامپ 40 وات دیم شده است، انرژی بیشتری از یک لامپ 40 وات در حداکثر شدت نور خود مصرف می کند و این نکته که رنگ و دمای نور گرم تری نیز در این حالت یعنی استفاده از یک لامپ 40 وات در حداکثر توان و نور خود خواهید داشت.

دیم کردن LED

مزایای دیم نمودن چیست؟

استفاده از یک دیمر می تواند در واقع به افزایش طول عمر لامپ های شما کمک نماید. این به دلیل کارکرد در توان پایین تر و قرار گرفتن در فشار کمتر است چرا که گرما و حرارت کمتری نیز تولید و انتشار می یابد. به همین دلیل است که لامپ های سازندگان معتبر که بر بستر اینترنت می بینید هنوز هم پس از 100 سال در سطوح نوری خیلی پایین روشن می شوند. اگر آنها نیز در حداکثر توان و نور خروجی خود کار می کردند خیلی پیش تر سوخته بودند.

دیم کردن

انتخاب نور LED مناسب

دیم نمودن واقعاً مفید است چرا که این کار به شما اجازه می دهد که سطح نور را به صورت ملایم و چشم نوازی تغییر دهید، نه اینکه صرفاً "خاموش" و "روشن" کنید. این کار در واقع بعد دیگری به روشنایی خانه شما می دهد. بنابراین از خرید دیمر برای خانه خود نهراسید. دیمرهای جدید، انرژی و برق شما را به هدر نمی دهند. در حقیقت، آنها کمی در مقدار انرژی صرفه جویی و طول عمر لامپ های شما را افزایش می دهند.

 

***برای مشاهده قیمت کلید و پریز اینجا کلیک کنید.***

منبع: سایت https://www.thegreenage.co.uk

دپارتمان تأسیسات الکتریکی سامانه جامع صنعت ساختمان – کارگشا

 سایر مطالب منتخب در حوزه نور و روشنایی را دنبال و ما را با نظرات ارزشمند خویش همراهی نمایید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. با سلام دوست عزیز دیمر ها در حین تنظیم توان مقداری گرما ایجاد می کنند که البته مقدار آن خیلی کم است نسبت به توان مصرفی لامپ و کاملا قابل چشم پوشی است و استفاده از آنها کاملا مفید و به صرفه است و همچنین باعث افزایش طول عمر لامپ ها میشود . البته اگر دیمر را برای لامپ های کم مصرف استفاده کنید تاثیر عکس می گذارد و عمر لامپ را کم میکند .

  2. سلام عرض میکم وعرض ادب وتشکر بخاطر انتشار این مطلب علمی ، تا کنون تصورم این بود که دیمرها میزان انرژی کاهش داده شده را تبدیل به انرژی حرارتی میکند ودر حقیقت در کاهش مصرف انرژی کارآیی ندارد با مطالعه مطلب فوق متوجه شدم که تصورم در این مورد اشتباه بوده ..ممنون از شما بخاطر این مطلب علمی…موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا