bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۱۲۴۸۶
نیویورک تایمز: رهبر ترکیه از اختلافات برای تحکیم قدرت بهره می‌برد

'کاخِ جدید' اردوغان!

مجتمع جدید ریاست جمهوری ترکیه با حدود یک هزار اتاق، سیستم تونل زیرزمینی و جدیدترین فناوری ضدجاسوسی، در نزدیک به 50 هکتار از زمین های جنگلی که روزی ملک شخصی مصطفی کمال آتاتورک، پدر بنیانگذار ترکیه بود، گسترده شده است. این کاخ از کاخ سفید، کرملین و کاسخ باکینگهام بزرگتر است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳

فرارو- مجتمع جدید ریاست جمهوری ترکیه با حدود یک هزار اتاق، سیستم تونل زیرزمینی و جدیدترین فناوری ضدجاسوسی، در نزدیک به 50 هکتار از زمین های جنگلی که روزی ملک شخصی مصطفی کمال آتاتورک، پدر بنیانگذار ترکیه بود، گسترده شده است. این کاخ از کاخ سفید، کرملین و کاسخ باکینگهام بزرگتر است.

به گزارش سرویس بین الملل فرارو به نقل از نیویورک تایمز، قیمت گزارش شده این کاخ نزدیک به 350 میلیون دلار است. اردوغان بیش از یک دهه است که قدرت را در دست دارد، یک سیاست مدار اسلام گرا و نخست وزیری که اغلب از او به عنوان مدلی که ایمان خود را با دموکراسی گره زده، یاد شده است. اما اردوغان این روزها نماد چیزی بسیار متفاوت و یادآور پوتین است. درست مانند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای وی هم چندان مهم نیز که در چه جایگاهی باشد: به هر حال او رهبر برتر کشورش محسوب می شود.

در ترکیه، رئیس جمهور در واقع مقام دوم کشور و پس از نخست وزیر است. اما در عمل، زمانیکه اردوغان در ماه آگوست به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، وی قدرت و امتیازات نخست وزیری را به پست جدید خود منتقل کرد. و درست مانند پوتین که بین دفتر رئیس جمهوری و نخست وزیری در رفت و آمد است، اردوغان نیز هرچه قدرتمندتر می شود، روابط اش با آمریکا وخیم تر می شود.

استیون کوک، کارشناس ترکیه و یکی از مقامات شورای روابط خارجی می گوید: «در واقع اردوغان از بسیاری جهات، هر دو دفتر را در اختیار دارد.»  

در آغاز سال هیچ یک از این مسائل با اطمینان قابل بیان نبود. اردوغان که هنوز به طور کامل از ضربه تظاهرات ضددولتی تابستان 2013 رهایی نیافته بود، با رسوایی فساد گسترده ای که وی و حقله نزدیکانش را هدف قرار داده بود، روبرو شد تا بسیاری از تحلیل گران پایان دولت وی را پیش بینی کنند.

اما وی از اختلاف خود با واشنگتن و دشمنان سیاسی اش به عنوان نیرویی برای کمک به تحکیم قدرت استفاده کرده و همچنین به رسیدگی به مسائلی که مربوط به وظایف نخست وزیری می شود نیز ادامه می دهد. وی پایگاه محافظه کار خود را در پس دستورکار مذهبی خود از سر گرفته، با سیاست آمریکا در مورد مقابله با شبه نظامیان داعش برخورد کرده و درعین حال مداخله خارجی در فهرست رو به افزایش بحران های داخلی را مورد سرزنش قرار داده است. در عین افزایش چالش های ترکیه- جنگ در مرز این کشور با سوریه، روابط نه چندان مطلبو با متحدان ناتو، فشار بر اقتصاد این کشور- قدرت اردوغان بیش از پیش تقویت شده است.  

احمد داووداغلو، وزیر خارجه سابق ترکیه حال نخست وزیر این کشور است. اما اردوغان کسی است که برای بحث با اوباما در مورد نقش ترکیه در مبارزه با داعش پشت تلفن حاضر می شود، در حالیکه کاخ سفید مجبور است به دیپلمات های آمریکایی گوشزد کند در مباحثات میان دو کشور داووداغلو را نیز مشارکت دهند.

ترکیه به طور مداوم مانع از آن می شود که آمریکا از پایگاه های این کشور برای انجام حملات هوایی علیه نیروهای داعش در سوریه و عراق استفاده کند و تاکید می کند این ائتلاف، دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را هدف قرار داده است، همین مسئله باعث اختلافات عمیق میان دو کشور شده و اعتبار ترکیه به عنوان یک متحد را از سوی کارشناسان زیر سوال برده است.

روابط با واشنگتن مدت مدیدی است که تیره و تار است. ترکیه در سال 2003 درخواست آمریکا مبنی بر استفاده از خاک این کشور برای حمله به عراق را رد کرد. ترک ها در سال 2010 با رای دادن علیه تحریم های سازمان ملل در مورد برنامه هسته ای ایران و از سوی دیگر همکاری با برزیل برای میانجیگری توافق پیشنهادی به ایران، واشنگتن را به خشم آوردند.

اردوغان قدرت خود را با پاک سازی هزاران مامور پلیس، دادستان و قاضی که به اعتقاد وی در پس تحقیق در مورد فساد بودند، تحکیم کرد. وی این افراد را متهم کرد که از پیروان فتح الله گولن (واعظ، نویسنده و تدریس کننده علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند) که زمانی از متحدان مهم اردوغان بود، هستند. پیروزی وی بر گولن در کشمکش قدرت باعث از بین رفتن یک صدای میانه روی اسلام گرای متمایل به غرب از میان نخبگان حکومت ترکیه شد.

روزن کایکر، پژوهشگر جنبش های اسلامی که در استانبول زندگی می کند می گوید: «برای اردوغان نیز مانند اخوان المسلمین و جنبش های اسلامی در هر نقطه از جهان، مسبب مشکلات جهان اسلام، غرب است. و برای گولن، مسبب مشکلات جهان اسلام خود مسلمانان هستند.»

همین دور شدن از غرب در بحث مداوم نقش ترکیه در مبارزه با داعش متبلور شده است. اظهارات اخیر اردوغان در مورد اینکه مشکلات خاورمیانه را می توان با توجه به اقدامات غرب طی یک قرن گذشته توضیح داد، در کنار اقدامات دمدمی مزاجانه محافظه کاران مذهبی ترک که هسته هیات موسسان وی در مورد پیوستن به غرب برای مبارزه با سنی ها، نشان می دهد که چرا وی تمایلی به ایفای نقشی جدی در ائتلاف نظامی آمریکا علیه داعش ندارد. 

این کاخ جدید که تا پیش از ریاست جمهوری اردوغان، برای نخست وزیر ترکیه ساخته می شد اما وی پس از پیروزی تصمیم گرفت خود به آن نقل مکان کند، نماد آشکار چرایی انتقادات بسیار از وی است. 

ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
احتمالا هزینه اش 3000 میلیارد تومن شده و البته این هزینه برای روسای جمهور بعدی ترکیه نمی مونه و مشخص شده که اردوغان هر روز بخشی از کاخ را به عنوان غذا مصرف می کنه
بیچاره ملت ترکیه که داره اموالش غارت میشه و خوش به حال ما!
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
درود بر ترکیه بزرگ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
توجه فرمایید که این کاخ کاخ ریاست جمهوری ترکیه است واز سال ها قبل برای ساختش برنامه ریزی شده وباپول های دزدآوردایرانی ساخته شده واز طرفی نگاه کنید که با پول ایران(پول های سرگردان )،عراق ودیگر کشورهای با مردم فقیر وبه بهای فقیرترشدن مرتب مردم این کشورها ترکیه روز به روز آبادترمی شود وتورم درسال قبل درترکیه 5.5 (پنج ونیم)درصدبوده وامسال به 4.9 (چهارونه دهم)رسیده.
123
UNITED STATES
۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
آیا عده ای از دیدن پیشرفت ترکیه دچار حسد میشوند؟!!!
آنها کشوری سکولار هستند و قوانین خودشان را دارند ما باید به فکر بچه مایه دارهای ننر خود باشیم که کاخ های آن ور آب و ... شان معلوم نیست...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
اردوغان رویای حکومت عثمانی را به گور خواهد برد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
اینا رو با پولهای مفتی که از مردم ایران به هر مدل ممکنه که چاپیدن دارن میسازن ها
واقعا باید عبرت گرفت از این جماعت ابن الوقت طماع و غیر قابل اعتماد
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
درست بخش مال پوشاک مسخره ترکیه ای که تو این ریخته ولی بیشتر پولی که اینا بدست اوردن برای خوش خدمتی هایی که به ارباباشون امریکا و اسرائیل
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
ناشناس جون. شما هم ابن الوقت باش و برو از مردم بقیه کشورها پول در بیار و بیار تو کشور خودت خرج کن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
اردوغان با کشتار کردها خود را بی آبرو کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
آره بابا همه با پول نفت ما به یه جایی می رسن جز خودمون؟؟؟
خدت تنهایی به این نتیجه رسیدی یا کسی کمکت کرد؟
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
باز هم خود بزرگ بيني ما ايرانيا
پس اين همه رشد و شكوفايي تركيه كجا ميره، موقعي كه ما خواب هستيم اونا دارن پيشرفت مي كنن خواب بودن ما چه ربطي به اونا داره؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
نگید بابا . انگار همه دنیا بدبختن و دارن با پول ما زندگی می کنن . والا این طور نیست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
از واسطخ اين اين تحريمها يه سري به پولهاي باد آورده رسيدند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
ننویسید سیاستمدار اسلامگرا
اردوغان اصلا مسلمان نیست
حمید رامه گرمسار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
احمدی نژاد رسما ترکیه رو از بحران اقتصادی که گریبانگیر جهان شده بود نجات داد
البته به قیمت فقیر کردن ایران و ایرانی..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
گرگ هیچوقت سیر نمیشه
مدیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
ترکیه بدون داشتن یک قطره نفت به جایی رسیده که در آمد سرانه آنها حدود دو برابر ایرانیان است! عاملی غیر از مدیریت خوب و سنجیده زمامدارانش دخیل بوده ؟ گمان نکنم!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
احسنت گل گفتی منم میخواستم همینو بگم . در پس تمام بی لیاقتی ها که باعث سرازیر شدن پول ملت ایران و کشورهایی دیگر در منطقه به سمت ترکیه شد تفکری در سیستم فکری ... ایران هست که معتقده پول چیز بدیه و باعث دور شدن انسان از خدا میشه پس به هر طریقی باید اونو دور ریخت .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
در هر كجاي عالم قدرت اينطور متمركز شود فساد ايجاد خواهد شد چون از دست دادن آن كار هركسي نخواهد بود كيخسروي ميخواهي كه بتواند از قدرت چشم پوشي كند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
به پای کاخ هایی که محمد رضا پهلوی ساخت نمیرسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
یاشاسین اردوغان یاشاسین ترکیه......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
صرف نظر از مباحث سیاسی و غیره, کاش یه کم معماری و شهرسازی رو از همین ترکهای همسایه یاد گرفته بودیم.
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
خودمون عرضه خوردن پول نفتمونو نداشتیم مفت چنگشون ...
اذر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
"اردوغان نیز هرچه قدرتمندتر می شود، روابط اش با آمریکا وخیم تر می شود."مثل شاه ایران .......که سرنوشتش معلوم است!
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
وقتشه که غرب ترکیه روم غربی رو میگم به اروپا برگرده! و شرق ترکیه به ایران بزرگ!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
واقعا تفکرات خطرناکی دارن. تو تمام کشورهای مسلون همسایه و اطراف هرکدوم حمومت اسلامی روی کار اومده به نحوی روی افراط گرایانه ی خودشو نشون داده. این ترکیه. اونم از دولت قبل مصر.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
دارندگی وبرازندگی
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
اصلا همچین چیزی برازنده اینا نیست
دائى جان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
فراروچرا خوف و وحشت دارى از درج كامنتهاى عليه اين ديكتاتور؟ كامنتهاى قبلى مردم روچاپ كن. من خودم بغل دست چندتا ازدوستانم بودم كه خيلى متين وشايسته به اين مردك نمك نشناس تركيه درفرارو سه چهارساعت نوشتن وآنهاروچاپ نكردى. نه دشنام بوده نه بى ادبى. !
اهوازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
با این کاخی که واسه خودش درست کرده نشون داده که دیگه رئیس جمهور مادام العمر ترکیه شده و بعدشم پسرش جانشین تاج و تختش میشه
ناشناس
UNITED STATES
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
مگر ایران برای ترکیه وسایر کشورها قابل اعتماد است؟؟؟همه کشورها از جمله ترکیه وایران وامریکا در فکر منافع ملی خودشان هستند وبس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
این آقا هم داره یک دیکتاتور از نوع مدرنیته میشه!
چرخش قدرت اصل بقای جوامع بشری مدرنیسم است!
فعلن به دلیل صنعت گردشگری و تولید پوشاک اقتصاد سرپایی دارن!
ناشناس
ROMANIA
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
اردوغان و داود اغلو بسيار انسانهاي بد تينت و نامردي هستند كه تا سالهاي اينده جهان مثل اين موجودات به خود نخواهد ديد.!!!
مجله فرارو
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین