یدیعوت آحارنوت:

دولت آمریکا از آیپک خواسته از لحن ضد ایرانی بکاهد/ تاکید دوباره نتانیاهو بر توقف غنی‌سازی

روزنامه یدیعوت آحارنوت نوشت: دولت اوباما به صراحت اعلام کرده امیدوار است در حالی که مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور در جریان است، نتانیاهو و متحدان وی در آیپک از شدت مخالفت های خود با این روند بکاهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت، یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر این که اختلاف نظرها با نتانیاهو در زمینه شیوه ها هستند و هر دو طرف بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای توافق نظر دارند، گفت کاخ سفید قصد ندارد مطلبی را به نتانیاهو دیکته کند. 

"وندی شرمن"، مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که در مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی سرپرستی گروه مذاکره کننده آمریکایی را برعهده دارد، گفت بدون تردید دولت آمریکا فعالیت های آیپک را زیر نظر دارد.  

وی هفته گذشته در قدس در میز گردی با روزنامه نگاران اسرائیلی تاکید کرد که شخصا با آیپک ارتباط داشته و با مقامات آن دیدار کرده است. شرمن با بیان این که باید فضای مناسب برای اعمال این دیپلماسی ایجاد شود گفت از آیپک می‌خواهم چنین فضایی را فراهم کند. 

روزنامه یدیعوت آحارنوت نوشت: به نظر می‌رسد با وجود چنین درخواست هایی آیپک قصد دارد همچنان بر سر مسئله ایران دولت آمریکا را تحت فشار بگذارد. سران آیپک هفته گذشته در تحلیلی در نیویورک تایمز این نظریه را که افرادی که خواهان تحریم‌های بیشتر بر ضد ایرانند، جنگ طلب هستند، رد کردند و از کنگره خواستند طرح تشدید تحریم‌های ایران را بار دیگر مورد بررسی قرار دهد. اعضای این گروه معتقدند با وجود آن که اکنون زمان مناسبی برای رای گیری درمورد این طرح نیست اما سازش ناپذیری ایران از مقاومت اوباما خواهد کاست و باعث افزایش حمایت هر دو حزب از طرح تشدید تحریم های ایران خواهد شد. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه با یک برنامه کاری فشرده از جمله دیدار با باراک اوباما، سخنرانی در اجلاس آیپک و بازدید از دره سیلیکون عازم آمریکا شده است. دفتر نخست وزیر تصریح کرد که برنامه هسته‌ای ایران محور اصلی گفتگوهای روز دوشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید خواهد بود. مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان و بحران سوریه از دیگر موضوعات این نشست خواهند بود. 

روزنامه یدیعوت آحارنوت در پایان نوشت: نخست وزیر اسرائیل در کنفرانس سیاسی آیپک که قرار است در واشنگتن برگزار شود، درخواهد یافت که این گروه تلاش می کند نشان دهد پس از آن که کاخ سفید مانع اعمال فشار به کنگره برای تصویب تحریم های جدید برضد ایران شد، آنها هنوز نفوذ خود را از دست نداده اند.یک مقام اسرائیلی گفت: نتانیاهو قصد دارد در گفتگوهایش با اوباما بر این مسئله تاکید کند که هرگونه توافق هسته ای با ایران باید به توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور منجر شود و این برخلاف دیدگاه اوباما است مبنی بر این که می توان به تهران اجازه داد برای رفع نیازهای غیرنظامی خود در حد محدودی غنی سازی اورانیوم انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار