ماوس (Mouse) که در فارسی به آن موشواره نیز گفته میشود، از رایج ترین ابزارهای ارتباط بین کاربر و کامپیوتر است.

هدف نهایی ماوس این است که حرکت دستان شما را به سیگنالهایی ترجمه کند که کامپیوتر بتواند آنها را مورد استفاده قرار داده و مکان Cursor در صفحه نمایش را تشخیص دهد.

یکی از رایج ترین انواع ماوسها مخصوصا در دهه ی پیش، ماوسهای Track-Ball (ماوسهای توپی) بودند.

در این مقاله در نظر داریم نگاهی به نحوه کار این نوع موس ها داشته باشیم:


1. توپي در درون ماوس قرار دارد که سطح ميز را لمس نموده و همزمان با حرکت دادن ماوس، مي چرخد.

. دو  غلتک (Roller) درون ماوس قرار دارند که توپ را لمس ميکنند. يکي از اين غلتکها به شکلي است که حرکت در جهت محور X را تشخيص ميدهد. و ديگري که با زاويه نود درجه نسبت به اولي قرار دارد، حرکت در جهت محور Y را تشخيص ميدهد. بنابراين زماني که توپ مي چرخد يک يا هر دوي اين غلتکها نيز با آن مي چرخند. تصوير زير دو غلتک سفيد موجود در اين ماوس را نشان ميدهد:

. هريک ازغلتکها به يک محور متصلند که اين محور ديسکي را که سوراخهايي در آن موجودند مي چرخاند. زماني که غلتک مي چرخد محور و ديسک آن نيز مي چرخند. تصوير زير اين ديسک را نشان ميدهد:

عکس بالا مربوط به یک دیسک نوری با 36 سوراخ است.


4. در هر سمت ديسک، يک LED مادون قرمز و يک سنسور مادون قرمز قرار دارد. سوراخهاي موجود در ديسک، اشعه نور ساطع شده از LED را مي شکند و بنابراين سنسور مادون قرمز پالسهايي از نور را مي بيند. نرخ و مقدار اين Pulsing مستقيما با سرعت حرکت ماوس و مسافتي که طي ميکند مرتبط است

نمايي نزديک از Encoder هاي نوري که حرکت ماوس را تعقيب مي کنند.
در اين تصوير يک LED مادون قرمز (با رنگ سفيد) در يک سمت ديسک و يک سنسور مادون قرمز (به رنگ قرمز)در سمت ديگر آن قابل مشاهده است.


5. يک تراشه پردازنده OnBoard (يا On-Board Processor Chip) ، پالسها را از سنسورهاي مادون قرمزخوانده و آنان را به اطلاعات باينري که کامپيوتر آنها را ميفهمد تبديل ميکند. تراشه، اطلاعات باينري را از طريق کابل ماوس به کامپيوتر ميفرستد.



بخش منطقي يک ماوس، توسط يک تراشه Encoder هدايت ميشود.
اين تراشه، يک پروسسور کوچک است که پالسهاي دريافت شده از سنسورهاي مادون قرمز را خوانده و آنان را به بايتهايي تبديل ميکند که براي کامپيوتر قابل درک هستند.
دو کليد مهم ماوس که کليک ها را تشخيص ميدهند نيز در اين تصوير مشخصند (در دو طرف سيم در پايين تصوير)



حتما فهميده ايد که هر ديسک، داراي دو LED مادون قرمز و دو سنسور مادون قرمز است (از هر مورد يکي در هر سمت ديسک). بنابراين در کل 4 جفت LED/Sensor درون ماوس وجود دارد. اين مشخصات پردازشگر را قادر مي سازد که جهت چرخش ديسک را تشخيص دهد. يک تکه پلاستيک کوچک به دقت دربين ديسک اينکدر و هر سنسور مادون قرمز قرار داده شده است که در تصوير نيز مشخص است:

اين تکه پلاستيک، مانند پنجره اي عمل مي کند که سنسور مادون قرمز از طريق آن مي تواند ببيند (Sense کند). اين پنجره در يک سمت ديسک نسبت به پنجره متناظر در طرف ديگر ديسک بالاتر قرار مي گيرد. اين اختلاف باعث مي شود که دو سنسور مادون قرمز پالسهاي نور را در زمانهاي متفاوتي ببينند. اينها همان زمانهايي هستند که يکي از سنسورها يک پالس نور را مي بيند و ديگري نمي بينيد.


- منبع : sarzamindownload.com