کیفری شدن چک

  • عمومی
  • دادراه
  • No Comments
  • ۱۲ دی ۱۳۹۶

کیفری شدن چک

افرادی که در معاملات، قراردادها و دیگر امور خود چک را زیاد مورد استفاده قرار می دهند تا حدودی معنای کیفری شدن چک را می دانند. اما ممکن است افرادی که در طول زندگی شان فقط چندین بار چک را مورد استفاده قرار داده اند، با ایجاد مشکلی در رابطه با چک هیچ شناختی از کیفری شدن چک نداشته باشند و ندانند که منظور از کیفری شدن به طور کلی چیست. حتی ممکن است عده ای تصور کنند چک کیفری نوع خاصی از چک است که در دست افراد است.

کیفری شدن چک
در موارد بسیاری زمانی که به شخصی از جانب دیگری آسیب و ضرر جسمی، مادی، آبرویی و … وارد شده، آن آسیب و ضرر در قانون جرم تعریف شده و دارای مجازات می باشد و مراجعی که به آن ها رسیدگی می کنند، دادسراها و دادگاه های کیفری هستند. پس زمانی نیز که از کیفری شدن چک می گوییم، چک پرداخت نشده و بلامحل دارای ویژگی هایی است که برای آن جرم تعریف شده و مجازات خواهد داشت و رسیدگی به آن باید در دادسراها و دادگاه های کیفری انجام شود. در واقع وقتی می گوییم چکی کیفری است از نوع مسئولیتی که صادر کننده چک پرداخت نشده با توجه به شرایط چک صادر شده پیدا می کند صحبت می کنیم.

شرایط کیفری شدن چک
چکی که بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی نباشد، سفید امضا نیز نباشد (امضاء به تنهایی در آن نباشد)، دارای وعده (برای فردا و یا هفته آینده و … صادر نشده باشد) نباشد و به تاریخ روز باشد و زودتر از تاریخ نوشته شده در چک صادر نشده باشد، وصول آن به تحقق شرطی وابسته نشده باشد (در چک و یا در جایی دیگر شرط نشده باشد که به طور مثال در معامله ملکی تنها پس از انتقال سند طلبکار این حق را داشته باشد که چک را وصول کند)، بابت معاملات نامشروع و ربا یا بهره صادر نشده باشد و شخصی که چک را در اختیار دارد حداكثر تا ۶ ماه از تاریخ صدور چک برای وصول آن به بانک مربوطه مراجعه كرده و پس از اخذ گواهی عدم ‌پرداخت نیز حداكثر تا ۶ ماه از تاریخ صدور گواهی عدم ‌پرداخت، شكایت خود را به مرجع قضایی تقدیم كند، شرایط کیفری شدن را دارد.
بنابراین در صورتی که چک دارای شرایط بالا باشد، می توان در مراجع کیفری آن را پیگیری نمود. همچنین اگر چک شرایط کیفری شدن را نداشت می توان در دادگاه حقوقی و اجرای ثبت نیز آن را پیگیری نمود.
در پیگیری چک کیفری در دادسرا و دادگاه کیفری علاوه بر دریافت وجه چک می توان صادر کننده را نیز به زندان انداخت.

مرجع صالح پیگیری چک کیفری
اگر چکی شرایط کیفری شدن را دارا بود، باید به دادسرای محل بانک صدور گواهی عدم پرداخت برای طرح شکایت مراجعه کرد. پس از انجام تحقیقات مقدماتی در دادسرا پرونده به دادگاه صالح به رسیدگی به اتهام ارسال خواهد شد.

پیگیری چک چه در دادسرا و دادگاه کیفری و چه در دادگاه حقوقی و اجرای ثبت، پیچیدگی ها و ظرافت های خاصی دارد که برای اطلاع از آن ها و موفقیت در پرونده، مشورت و همراهی وکیل ضروری خواهد بود.

اگر درباره « کیفری شدن چک » یا هر مسأله حقوقی دیگری نیاز به مشاوره حقوقی رایگان دارید به صفحه اول دادراه  مراجعه نمایید.