در ادامه ارائه مقالات سئو قصد داریم نگاهی به مفهوم SEM بیاندازیم. در طول سالیان سال فعالیت در زمینه بهینه‎سازی وب‎سایت هر مرتبه پاسخ متفاوتی در سوال SEM چیست دریافت کرده‎ام. چه نقش شما در سطح اینترنت بازاریاب یا سئوکار یا حتی وب‎مستر باشد جواب به این سوال تاثیر فراوانی در موفقیت شما ایفا خواهد کرد.

تفاوت SEM با SEO در چیست

بررسی مفهوم SEM و SEO :

بسیاری از افراد فعال در اینترنت به خوبی این دو مفهوم را نشناخته‎اند ولی SEM به معنای Search Engine Marketing و SEO به معنای Search engine optimization است، دو مفهومی که تفاوت فراوانی با هم دارند.

مفهوم SEO
با این وجود قسمت‎هایی از SEM به طور کامل از SEO جدا بوده و در ادامه به بررسی تفاوت‎های آن‎ها می‎پردازیم.

وب‎دایرکتوری :

بسیاری از افراد به دایرکتوری‎های بزرگ و معروف هزینه‎ای پرداخت می‎کنند تا سایت خود را به بازدیدکنندگان معرفی و در نتیجه جستجو نمایش دهند، راه‎حلی که به مراتب از مهیا‎سازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو راحت‎تر است. برخی از این این دایرکتوری‎ها فقط با پرداخت هزینه و برخی دیگر به رایگان این کار را انجام می‎دهند ولی در هر صورت این استراتژی قسمتی از SEM است.

تبلیغات به شیوه سنتی :

بخش دیگری از فعالیت‎های صورت گرفته در زمینه SEM قراردادن تبلیغات پولی برای نشان دادن وب‎سایت شما براساس کلمه کلیدی انتخاب شده در نتایج جستجوی گوگل است. در نتیجه تبلیغات با تعداد بازدیدکنندگان وب‎سایت شما در ارتباط نیست.

تبلیغات کلیکی (PPC) :

در این روش به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ هزینه پرداخت خواهید کرد. این روش هزینه بالایی در پی دارد و معروف‎ترین سایت در این خصوص گوگل است. به دنبال تبلیغات PPC شما مقدار هزینه مورد نظر خود را برای تبلیغ و کلمه کلیدی را معین و به ازای بازدیدکنندگان سایت خود از این راه مقداری پول از حساب شما کم می‎شود.

مزیت‎های SEM :

اگر بخواهیم SEO را با SEM مقایسه کنیم بایستی به سرعت بالای نتیجه‎گیری SEM اشاره کنیم که به دنبال هزینه سریعا وب‎سایت شما پیشرفت و بازدیدکنندگان زیادی در بازه زمانی اندکی خواهید داشت اما نام SEO (سئو) با صبر و زمان بیشتر برای موفقیت گره خورده است.

بررسی مفهوم SEM و SEO

نکات منفی SEM :

درست شنیدید، نکات منفی! اگر با دقت نگاه کنید شما به دنبال اتخاذ استراتژی‎های SEM هزینه و زمان زیادی را صرف جلب بازدیدکننده برای وب‎سایت خود می‎کنید. اما آن‎ها در وب‎سایت شما با چه چیزی روبرو می‎شوند؟ آیا دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسان است؟ آیا چیزی که تبلیغ کرده‎اید در وب‎سایت شما ورود دارد؟ جلب رضایت بازدیدکنندگان در SEM بایستی در کسری از ثانیه صورت گیرد و اگر این کار انجام نشود بازدیدکنندگان سریعا وب‎سایت شما را ترک و به مقصد دیگری می‎روند.

اگر تمرکز بر SEM دارید بایستی وب‎سایت شما از نظر محتوا، زیبایی و شیوه ارائه آن به بازدیدکنندگان آمادگی بالایی داشته باشد وگرنه سریعا فراموش و در ذهن بازدیدکنندگان مهر تاییدی بر یک سایت نامناسب خواهد خورد.

ابتدا توجه به SEO و سپس SEM :

این دو عبارت با هم ترکیب قوی خواهند ساخت و بدون سئو هیچ استراتژی SEM با موفقیت همراه نخواهد بود. چون سئو به معنای مهیا کردن یک سایت برای هم بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید اقدامی کافی برای یک سایت محسوب شود اما اگر توان مالی دارید یقینا SEM را نیز در نظر بگیرید.