مدیریت دانش(KM) ، مدیریت دارایی‌های دانشی سازمان به منظور ایجاد ارزش و تامین نیازهای تاکتیکی و استراتژیک است. KM شامل فرآیندها، استراتژی‌ها و سیستم‌هایی است که ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری، اصلاح و دانش را حفظ و تقویت می‌کنند.

 ویروس کرونا سرعت تحول دیجیتال را در سازمان‌های مختلف افزایش داد و مدیریت دانش نقش بزرگی در این عرصه ایفا نمود. علاوه بر این، رکود اقتصادی، باعث ایجاد فشارهای شدیدی بر شرکت‌ها شد.

فقط در طی چند ماه، کویید ۱۹ از جنبه‌های مختلف بر زندگی افراد خصوصا بر کسب و کارهایشان تاثیر گذاشته است. میزان تعدیل نیرو و اخراج کارکنان سر به فلک کشیده است، پیش‌بینی‌ها و مدل‌های تجاری در حال تغییر هستند و فناوری‌هایی که برای تجزیه و تحلیل، برقراری ارتباط و همکاری به آن‌ها اعتماد می شود بیش از هر زمان دیگری مهم هستند و مورد توجه قرار می‌گیرند.

درحال حاضر ما بایستی به تغییر سبک زندگی خود و ایجاد تحولات دیجیتالی در شرکت‌ها با کمک مدیریت دانش متمایل گردیم.

برای مشاهده ادامه مقاله به ادامه مطالب بروید ...

زمانی که ویروس کرونا به اوج خود رسید، بار دیگر مفهوم دورکاری در جهان مطرح شد. اما این بار بسیار جدی‌تر از گذشته به آن پرداخته شد. دولت‌ها تصمیم‌ گرفتند که برای کاهش انتقال این ویروس، تجمعات روتین را کاهش دهند. برای این کار تمامی مراکز تفریحی و هنری را تعطیل نمودند و از تمامی افراد خواستند تا در منزل خود بمانند و از آنجا به امور سازمانی خود رسیدگی نمایند.

پس از مدتی میزان بهره‌وری دورکاری را مورد ارزیابی قرار دادند. این سنجش نشان داد که میزان بهره‌وری دورکاری نسبت به فعالیت حضوری کارکنان ۵% کاهش یافته است. موانعی که در این زمینه بر سر شرکت‌هاست مورد بررسی قرار گرفت.

 

چالش شرکت‌ها در مواجه با دورکاری:
مشکل در ارتباطات
مشکل در دستیابی به اطلاعات
نیاز به زمان بیشتر برای جستجو
امروزه، در اقتصاد دانش‌محور برای از بین بردن این مشکلات می‌توان از تکنولوژی کمک گرفت. یکی از موثرترین شیوه‌ها مدیریت دانش است. شرکت‌ها می‌توانند از نرم‌افزارهای اشتراک دانش استفاده نمایند تا در زمینه ایجاد ارتباط بین افراد درگیر در یک پروژه یا فرآیند موفق ظاهر شوند.

همان‌طور که متوجه شدید با استفاده از مدیریت دانش، به همین سادگی توانستیم چالش‌هایی که بر سر راه دورکاری پرسنل است را برطرف نماییم:

اولا مدیران می‌توانند به راحتی بر مراحل انجام فرآیندها نظارت کنند. این امر موجب افزایش اعتماد مدیران به کارکنان می‌شود.

دوما افراد در این سیستم در کم‌ترین زمان با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همچنین به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا خواهند کرد.

سوما همزمان می‌توان نیروی کار را تجزیه و تحلیل کرد.

ضمنا این امر را باید در نظر گرفت که قابلیت شخصی‌سازی براساس زمینه کاری صنایع مختلف نیز امکان‎‌پذیر است.

کرونا باعث شد بار دیگر مزایای مدیریت دانش بر همگان آشکار گردد. نرم‌افزارهای دانشی زیادی وجود دارند که می‌توانند به سازمان‌ها در زمینه دورکاری کمک نمایند. مدیریت دانش بر انعطاف‌پذیری کل سازمان تاکید دارد.

گسترش فناوری و حرکت به سمت راهکارهای خلاقانه برای اشتراک‌گذاری دانش در سازمان‌ها را می‌توان از تاثیرات مثبت این بیماری خطرناک دانست.

دانش یک منبع استراتژیک برای هدایت تصمیم‌ در حیطه بهداشتی، اقتصادی و مدیریت بیماری‌های همه‌گیر است.

برخلاف بلایای طبیعی، برای بیماری‌های همه‌گیر زمان طولانی‌تری باید درنظر گرفته شود. تصمیماتی که در چنین روند پیچیده‌ای گرفته می‌شوند، می‌توانند فرآیند بیماری و تاثیرات آن را دچار تحول کنند. نقش حیاتی مدیریت دانش در بیماری‌های همه‌گیر که تصمیم‌ گیرندگان را آگاه می‌سازد، غیرقابل انکار است.

مدیریت دانش (KM) موجب می‌گردد تا اعتماد و انعطاف در شرکت‌ها طنین‌انداز شود و همچنین سرعت و دقت در انتقال دانش نیز بهبود یابد.

مدیریت دانش، مفهوم جدیدی نیست، سازمان‌ها همیشه از روش‌های مدیریت دانش به اشکال مختلف برای یافتن، درک و استفاده از دانش جهت دستیابی به اهداف سازمانی استفاده نموده‌اند. با این حال، غالبا، این کار به روشی آگاهانه و منظم انجام نمی‌شد.

جای تعجب ندارد که مدیریت دانش برای مقابله با چالش های ایجاد شده توسط اقتصاد دانش، به طور فزاینده ای نیز برای دولت ها اهمیت پیدا می‌کند.

مدیریت دانش قبل از هر چیز مسئله افراد است. موفقیت در مدیریت دانش به انگیزه، تمایل و توانایی آن‌ها در به اشتراک گذاشتن دانش و استفاده از دانش دیگران بستگی دارد. توجه به این مسئله، در فرهنگ نتیجه گرا و محیط مدرن بسیار مهم است. ماهیت مدیریت دانش این است که تصمیم بگیرید چه کسی باید به اشتراک گذارد، چه چیزی باید به اشتراک گذاشته شود، چگونه به اشتراک گذاشته شود و در نهایت آن را به اشتراک بگذارید و از آن استفاده کنید.

بهترین ابزارهای مدیریت دانش برای پیشرفت شرکت‌ها در بحران ویروس کرونا
سیستم عامل‌های همکاری، بهترین ابزار برای انجام کارهای روزمره در محیط مجازی و تغییر سریع نیازهای کسب و کار ما هستند. سیستم عامل‌های همکاری به کارمندان امکان می دهند تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند، افراد به طور مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.Microsoft  نمونه موفق در این  زمینه است که از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون از این پلتفرم استفاده زیادی نموده‌اند.

نکته جالبی وجود دارد. در بسیاری از سازمان‌ها حتی قبل از شیوع این بیماری نیز پلتفرم لازم وجود داشته اما بکارگرفته نشده بود. اما هنگامی که ویروس کرونا وارد شد، سازمان‌ها نیاز خود را برای اشتراک‌گذاری سریع اطلاعات و همکاری دانشی را متوجه شدند.

با شیوع کرونا بحث‌های رو در رو دیگر امکان‌پذیر نیست، اما وجود ابزارهای مختلف این امکان را به شما می‌دهد که  ارتباطات حفظ شود. شما برای راه‌اندازی بسترهای همکاری برای همه افراد سازمان، ابتدا به فناوری مناسب و فرهنگ‌سازی نیاز دارید.

تاثیر تغییرات بر دانش موجود در سازمان‌ها
دانش موجود در سازمان‌ها برای پاسخگویی به تغییرات زیست محیطی و چالش‌های جدید در زمان ویروس کرونا باید دوباره تنظیم شود. در این فرآیند، دانش با سازمان‌های دیگر به اشتراک گذاشته می شود. آگاهی از شبکه‌سازی و فعالیت کلیدی شرکت‌ها برای به اشتراک گذاشتن موفقیت‌ها و برقراری ارتباط جهت شناسایی فرصت‌های همکاری جدید است که می‌تواند برای پاسخگویی به چالش‌های ویروس کرونا و حفظ بالاترین استاندارد عملکرد در شرکت‌ها رخ دهد.

آیا مدیریت دانش در کاهش سرعت انتشار ویروس کرونا موثر است؟
یافتن راه‌حل برای این بیماری یا کاهش سرعت انتشار این ویروس، مستلزم نوآوری در سیستم‌های مراقبتی و بهداشتی، همکاری و اشتراک دانش بین دولت‌ها، موسسات، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها است. دولت‌ها می‌توانند آخرین دستاوردهای خود را به سرعت منتشر کنند. ولی برای انجام این امر نیاز نیست که تمامی کارکنانی که درگیر این فرآیند هستند در محل کار حاضر باشند و میزان ابتلا را به نوعی افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند با دورکاری با یکدیگر همکاری نمایند و به اشتراک دانش نیز کمک شایانی نمایند.

اشتراک دانش مرتبط با  COVID-19
در ابتدا، نیاز است که یک سیستم داده COVID-19 راه‌اندازی شود. در این برهه زمانی باید از این بحران درس بگیریم تا بتوانیم آینده این بیماری را بهتر پیش‌بینی کنیم.

ابتکار در عمل در مواجه با این پدیده بسیار مهم است. بنابراین باید زمان‌بندی دقیقی برای تک تک فرآیندها تعیین شود.

موضوعات بسیار مهمی که در این مرحله وجود دارند:

افراد با یکدیگر در تماس باشند و اطلاعات به راحتی تبادل شود.

شناسایی اشخاصی که منابع اطلاعاتی را در دست دارند.

شناسایی نیازهای افراد.

نحوه برقراری ارتباط بین افراد.

درس‌های ویروس کرونا:
استفاده بیشتر از سرویس‌های ابری موجب تحول سریع دیجیتال شد. نیاز به جدیدترین و بزرگ‌ترین فناوری (مدیریت دانش) از جمله تغییرات اساسی است که مشاهده می‌شود. در زیر، آموزه‌های ویروس جدید کرونا و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد داخلی سازمان‌های دولتی و خصوصی آورده شده است:

اطلاعات قابل اعتماد و دسترسی آسان به آن‌ها
انعطاف‌پذیری
تحول دیجیتال
اتکا به مدیریت دانش برای اطلاعات
هوش مصنوعی به عنوان ابزاری ضروری