سانسوریا گیاه آپارتمانی و نگهداری آن

loading...

الهه فاخته

  نگهداری سانسوریا گیاه آپارتمانی به قلم الهه آجرلو - فاخته  تجربه شخصی   نگهداری از سانسوریا : سانسوریا (sansevieria) یکی از گیاهان بومیِ آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می&zwnj

جستجو در سایت الهه فاخته
جستجو در سایت الهه فاخته


در اين سایت
الهه فاخته بازدید : 140 شنبه 23 فروردین 1399 نظرات (0)

 

نگهداری سانسوریا گیاه آپارتمانی

به قلم الهه آجرلو - فاخته 

تجربه شخصی

 

نگهداری از سانسوریا :


سانسوریا (sansevieria) یکی از گیاهان بومیِ آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد.

سانسوریا، در واقع یک گروه بسیار متنوع از گیاهان است.

این گروه با بیش از ۷۰ گونه، رنگ‌ ها و ابعاد متنوعی دارد

این گیاه سرسخت، برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی، عمری طولانی دارد.

اصطلاحا به سانسوریا، نامیرا نیز می‌گویند.


در واقع سانسوریا، از دسته گیاهان کم توقع محسوب می‌شود؛ چون گیاهی کم آب به شمار می‌آید و از طرفی، محیط کم نور را تحمل می‌کند.

اگر در زمینه ی نگهداریِ گیاهان، مبتدی هستید، بهتر است با گیاهان کم توقع و مقاومی مثل سانسوریا شروع کنید.

سانسوریا، از گیاهان موثر در تصفیه هوا است.


این گیاه، سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و تولوئن را از محیط جذب می کند؛ پس باعث بهبود کیفیت هوای اطراف شما خواهد شد.

از میان گونه‌های مختلف، سانسوریای شمشیری، با نام های زبانِ مار یا زبانِ مادر شوهر هم خوانده می‌شود.

این گونه، با برگ های تیز و شمشیر مانندش، حتما توجه شما را جلب می‌کند

 

سانسوریا، از لحاظ ظاهری، از قدیمی ترین و ساده ترین گیاهانِ موجود است. اما هنوز هم گیاهی شیک و لوکس به حساب می آید.

در این گروه از گیاهان، فقط سانسوریا شمشیری ابلق و سانسوریا پا کوتاه ابلق هستند که در نگهداری، کمی با بقیه تفاوت دارند.

سانسوریا ابلق، رده‌های زرد رنگِ زیبایی دارد که در صورت کمبود نور، این رده‌ها کمرنگ خواهند شد.

بقیه گونه‌ها، در نور کم هم به خوبی رشد می‌کنند.

 

 سوالات مربوط به سانسوریا را در ادامه مطلب بخوانید 

 

 

در زیر سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید گذاشته می شود انشالله مفید واقع شود و خانه ای سبز داشته باشید 

پاسخ سوالات بر اساس تجربه شخصی می باشد . 

 

آبیاری سانسوریا دقیقا باید چگونه باشد ؟

 

با توجه به این که سانسوریا ریشه های کوچک  و ظریفی دارد بهتر است حتما از گلدان سفالی که داخلش لعاب نداشته باشد استفاده شود 

هنگام آبیاری سانسوریا باید طوری باشد که اگر روز بعد گلدان را چک کنید خاک آن فقط رطوبت داشته باشد و خیس نباشد . 

هنگام آبیاری که حتما با آب جوشیده سرد شده هست می بایست مقداری آب را دور ساقه گیاه به حالت دایره ای شکل ریخته و خاک سمت گلدان خشک بماند آب به اندازه ای باشد که از ته گلدان بیرون نرود یعنی کم باشد . و دقیقا تاریخی که سانسوریا را آبیاری کرده اید را بخاطر بسپارید و در فصل پاییز و بهار فقط هفته ای یکبار به آن آب دهید هر جا شک کردید با قاشق چایخوری عمق خاک را تا 5 سانت زیرو رو کنید اگر رطوبت حتی اندک بود نباید آبیاری شود . محیط ریشه بعد از اولین آبیاری باید فقط مرطوب باشد , در این محیط است که ریشه شکل می گیرد , آبیاری زیاد یا با زمان کوتاه باعث خفگی ریشه می شود . 



برای سانسوریا چه گلدانی مناسب است ؟

 

 

گلدان سفالی که داخلش لعاب نداشته باشد . هر چه گلدان کوچکتر باشد سانسوریا به ریزوم زدن و پاجوش زدن بیشتر تشویق می شود . اگر برای زیبایی گلدان بلند انتخاب کردید حتما یک سوم گلدان را از سنگ درشت پر کنید یا یک زیر گلدانی را به اندازه پایین گلدان انتخاب کرده و یعد از سوراخ کردن داخل گلدان قرار دهید و زهکشی کنید . 


 

منظور از زهکشی برای گیاه یا گل چیست ؟


هر گیاهی محیط رشد خودش را دارد اما همه آنها نیازهای مشابه دارند , از جمله خاک گلدان باید حتما غنی و دارای کوکوپیت و پرلیت برای گیاهان رطوبت دوست و دارای خاک سنگین برای گیاهانی چون سانسوریا باشد . 

 


چگونه گلدانی را زهکش مناسب کنیم ؟

 

بهترین گلدان گلدان سفالیست, چرا که قسمتی از آب توسط دیواره گلدان جذب و به بیرون هدایت و تبخیر می شود . سپس ته گلدان حتما چند سوراخ نسبتا متوسط داشته باشد , و بعد از انتخاب درست گلدان ته گلدان سنگ ریزه های درشت بریزید . لایه بالاتر را از خاک سبک پر کنید توجه کنید برای کاکتوس ها زهکش باید طوری باشد که هر چه قدر آب روی خاک گلدان ریخته شود بلافاصله از ته گلدان خارج شود. خاک انتخابی حتما مناسب باشد و خاک برگ و زغال داشته باشد . 

 


آفتاب برای گیاه سانسوریا چگونه باشد ؟


این گیاه بسیار منعطف بوده و با نور کم توجه کنید نور کم هم زنده خواهد ماند بهتر است در قسمتی از خانه قرار بگیرد که نور فلورسنت یا نور اندک پنجره به آن برسد , نوع ابلق سانسوریا یا بهتر است بگویم نوع ابلق هر گلی نیاز به نور زیاد فیلتر شده دارد 


 

بیماری های گل سانسوریا چیست ؟


توجه کنید پیشگیری بهتر از درمان است , بهتر است هر چند ماه یکبار تمام گیاهان آپارتمانی خود را در سم رقیق شده آّبیاری و اسپری کنید , و با دیدن هر گونه ایراد ظاهری و زخم های آبکی روی گیاه آن قسمت را با سم کش و پنبه ضد عفونی کنید . توجه کنید هزارپا در خاک گیاهان آپارتمانی به وفور یافت می شود . حواستان به بعد آبیاری باشد , اگر هزارپا اطراف گلدان دیدید دفعه بعد باید کل خاک گیاه را آبیاری کنید و در پنجره را باز بگذارید تا گردش هوا باعث تبخیر آب زیاد گلدان شود . 

 


جدا کردن پاجوش یا ریزوم سانسوریا چه زمانی باشد ؟


زمانی که پاجوش به یک سوم قد مادر رسید می توانید یک تیغ یا کاتر را با الکل ضد عفونی کرده و در صورت داشتن چند ریشه در ریزوم یا پاجوش آن را برش بزنید و سر ریزوم برش خورده را با محلول ریشه زنی یا سم قارچ کش آغشته کنید . و به گلدان کوچک سفالی جدید انتقال دهید . 

 

 


 علت رشد نکردن سانسوریا چیست ؟

 

علت رشد نکردن سانسوریا به چند دلیل است . ممکن است گلدان برای گیاه مناسب نباشد و بزرگ باشد . وقتی گلدان بزرگ است گیاه انرژی خود را صرف ریشه دوانی در کل گلدان می کند و بعد شروع به رشد می کند .

ممکن است سانسوریا در تاریکی یا کنج تاریک خانه مانده باشد . سانسوریا با نور اندک زنده می ماند اما برای رشد بهتر است مکان نسبتا روشنی برایش در نظر بگیرید تا نیازهای خود را از نور آفتاب دریافت کند تا تشویق به پاجوش زدن شود .

مواد مغذی خاک کم است . بعد از یکسال حتما نیمی از خاک گلدان را برداشته و خاکی دارای ورمی کمپوست به آن اضافه کنید ضمن اینکه لازم است در فصل رشد که از بهار تا آبان ماه می باشد به طور منظم کود به خاک اضافه کنید . با توجه به توضیحاتی که روی کود نوشته است . کود پودری بهتر است که با خاک ترکیب شود و هر چهل روز یکبار باشد . 

ممکن است ریشه گیاه پوسیده یا درگیر قارچ شده باشد که در ان صورت باید آبیاری را قطع کرده و ریشه بررسی شود . چنانچه ریشه کامل پوسیده باشد باید در آب ریشه دار شود اما اگر هنوز چند ریشه سالم باقیست ریشه های سیاه شده را جدا کرده و روش آبیاری را تغییر دهید . بهتر است کمی فاصله بیاندازد و اولین آبیاری با مقدار کمی آب به صورت دایره ای فقط دوره برگ انجام شود طوری که خاک کنار گلدان خشک بماند .

برای ریشه دهی حتما نور آفتاب هر چند کم به گیاه بتابد اما گیاه را در فاصله زیاد جابه جا نکنید . می توانید برای مدتی از لامپ رشد کمک بگیرید ( حدود یکماه )


انشالله که توضیحات بالا به شما کمک کرده باشد 

سبز باشید 

یا حق 

الهه آجرلو - فاخته 

 

کپی از متن,شعر و دلنوشته ها با ذکر اسم الهه فاخته امکان پذیر است .... از اینکه حق کپی رایت را رعایت میفرمایید بی نهایت سپاسگزارم♥ برچسب ها: سانسوریا , پاجوش سانسوریا , علت رشد نکردن سانسوریا , بیماری های گل سانسوریا ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
الهه فاخته درشبکه های مجازی

 


دوستان عزیز میتوانید من را ( الهه فاخته ) در شبکه های مجازی اینستاگرام , تلگرام و آپارات با یوزر elahe_fakhteh دنبال کنید 

الهه فاخته
Profile Pic


 به نام آرامش قلب ها

عزت دست خداست

زندگیتو با امید ادامه بده , همیشه یه راهی هست


سلام به سایت رسمی الهه فاخته خوش آمدید


در این سایت شعرها , دلنوشته ها , کتاب ها , دکلمه ها و اشعار الهه فاخته رسانه می شود .

 

 الهه فاخته  ( مستعار ) متولد 1366 شاعر معاصر و نویسنده , گاهی خوانش شعر و دلنوشته انجام میدهد , استاد  و داور رسمی تکواندو و کیک بوکسینگ است.


 

من، فاخته .... صاحب قدرت قلم، هرچه دارم از خالق دارم
سالهای باقی عمرم را از "حق" الهی مینویسم

می خواهم پرواز کنم چون پرنده ای آزاد رها و اوج بگیرم تمام شاعرانگی من در حس مشترک است حسی بین قلب من و تو من به پرواز ایمان دارم یا حق !


 پینوشت : زندگی آنقدر ها هم پیچیده نیست که دنبال دلیلش بگردیم .

شاد بودن , عاشق بودن و حال خوب داشتن و درستکار بودن شاید نتیجه سختی هایی باشد که هر انسانی در زندگی خود خواهد داشت تا بالاخره به آن خواهد رسید .

یا حق 

الهه فاخته



اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از چه طریق وارد سایت الهه فاخته شدید ؟