بازاریاب و کارشناس شبکه های اجتماعی ابزارهای موردعلاقۀ خود را دارد که از طریق آنها کار خود را راحتتر انجام میدهد. وقتی شما به دنبال ابزاری جدید هستید، معمولاً آنهایی را انتخاب میکنید که بهطور ویژه برای صنعت شما ساخته شده است. برای مثال، بازاریابان ایمیلی ممکن است از جوابدهندههای اتوماتیک یا ابزارهای کدگذاری استفاده کنند، بازاریابان شبکه های اجتماعی از ابزارهای مدیریتی شبکه های اجتماعی استفاده کنند و سئوکارها از جستجوی کلمات کلیدی و ابزارهای تحلیلی بهره ببرند. اما چه کسی میگوید که مجموعه ابزار شما میبایست محدود به صنعت مخصوص شما باشد؟
زیبایی بسیاری از ابزارهای امروزه این است که اغلب چندمنظوره هستند. برای مثال، یک سئوکار یا کارشناس شبکه اجتماعی میتواند از ابزارهایی که برای بازاریابان رسانههای اجتماعی ساخته شده است، بهره ببرد. یا یک بازاریاب و کارشناس شبکه های اجتماعی میتواند از ابزارهای رایگان سئوکارها که معمولاً دور و بر آنها نمیروند، استفاده کند. ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر مناسب دیدیم فهرستی از شش ابزار رایگان سئو که بازاریابان شبکه های اجتماعی نیز میتوانند از آنها استفاده کنند، در اینجا بیاوریم. با ما همراه باشید.
۱ـ Google Analytics چه کاری انجام میدهد؟
یکی از ابزارهای تحلیلی محبوب سطح وب است که سئوکارها و بازاریابان آنلاین آن را به کار میگیرند. این محبوبیت بهخاطر حجم عظیمی از اطلاعات دربارۀ ترافیک وبسایت شماست که این ابزار به شما ارائه میکند. همه چیز در اختیار شماست؛ از دموگرافیک افراد بازدیدکنندۀ سایت شما تا اینکه چگونه در وهلۀ اول مسیرشان به آنجا افتاده است. Google Analytics یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی است و فقط به حوزۀ سئو یا شبکههای اجتماعی محدود نمیشود.
اما چگونه بازاریابان شبکههای اجتماعی میتوانند از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند؟
گوگل آنالیتیکس در بخشی بهصورت کامل به ترافیک ارجاعی رسانههای اجتماعی میپردازد. شما میتوانید مشاهده کنید که کدام پلتفرمها در حال هدایت ترافیک به سمت سایت شما هستند و چگونگی کیفیت آن ترافیک به چه نحو است. بازاریابان شبکه اجتماعی میتوانند از این دادهها برای دیدن اطلاعاتی نظیر اینکه کاربران شبکههای اجتماعی بیشتر به چه موردی ابراز علاقه کردهاند، استفاده کنند. شما میتوانید این اطلاعات را حتی تا سطح نوع دستگاه استفادهشده طبقهبندی کنید.
برای دیدن این مورد، شما میتوانید به قسمت Acquisition مراجعه کنید، سپس در قسمت Social، گزینۀ Landing Pages را باز کنید. در این بخش، بر گزینۀ کشویی پایینرونده Secondary dimension کلیک کنید و گزینۀ Source را انتخاب کنید.
در اینجا شما میتوانید موارد ارجاعی به سایت خود را از سایتهای اجتماعی ببینید، میتوان آن را تا سطح شبکه نیز خرد کرد. از این گزارش برای دیدن اینکه مخاطبان در هر شبکه اجتماعی چه نوع مقالاتی را میخواهند مشاهده کنند، استفاده کنید.
شما همچنین میتوانید گوگل آنالیتیکس را با ویژگیهای گزارشدهی Sprout بهمنظور دستیابی به دید جامعی از اینکه چگونه مخاطبان شبکه های اجتماعی با محتوای شما ارتباط برقرار میکنند، ترکیب کنید. از گزارش پیغامهای ارسالی برای دیدن اینکه چقدر مخاطبان با پستهای شما در شبکه های اجتماعی درگیر بودهاند استفاده کنید. شما میتوانید با گوگل آنالیتیکس ببینید که چگونه بازدیدکنندگان با وبسایت شما تعامل برقرار کردهاند. بهعلاوه اینکه، گوگل آنالیتیکس با Sprout ادغام شده است که بدین طریق شما میتوانید همۀ موارد را در یک مکان واحد مشاهده کنید.
۲ـ کنسول جستجوی گوگل (google search console) چه کاری انجام میدهد؟
کنسول جستجوی گوگل ابزاری رایگان است که دید دقیقی از چگونگی نمایش سایت شما در نتایج جستجو، ارائه میدهد. این ابزار مشکلات تکنیکی سایتتان را به شما اعلام میکند و راهحلهایی برای رفع ایرادات در اختیارتان قرار میدهد.
کارشناسان شبکه های اجتماعی چگونه میتوانند از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنند؟
کنسول جستجوی گوگل یکی از ابزارهای محبوب سئوی رایگان است. یکی از امکانات این ابزار Search Analytics است که بازاریابان شبکه های اجتماعی میتوانند از این قابلیت استفاده کنند.
Search Analytics اطلاعاتی دربارۀ کلمات واردشده توسط کاربران در گوگل میدهد که به رسیدن به سایت شما منجر شده است. نه فقط این مورد، بلکه این ابزار تخمینی از میزان مشاهداتی که از سایت شما صورت گرفته و همچنین نرخ کلیک روی لینکهای شما نیز ارائه میدهد. البته این نکته را در ذهن داشته باشید که این دادهها شامل تمامی ترافیک شما نمیشوند. بهخاطر تنظیمات حریم خصوصی گوگل، این ابزار تمامی ورودیها را ثبت نمیکند، اما اطلاعاتی که به شما میدهد بسیار کمککننده است.
نکتۀ مهم در پازل بازاریابی شبکه های اجتماعی، فهم این نکتۀ مهم است که مخاطبان شما خواهان دیدن چه نوع محتوایی هستند.
دادههای دریافتی از کنسول جستجوی گوگل این چالش را با نشاندادن واژههای حقیقی که افراد برای پیداکردن سایت شما در گوگل وارد کردهاند، حل میکند. شما میتوانید واژهها را برای کسب نتایج هدفمندتر فیلتر کنید. برای مثال ما در گروه بازاریابی محتوایی جوهر در پی آن بودیم که ببینیم مخاطبانمان در اینستاگرام بیشتر خواهان دیدن چه نوع تصاویری هستند. ازاینرو، به GSC مراجعه میکنیم، روی تب ورودیها کلیک میکنیم و نتایجی را که در آن کلمۀ «اینستاگرام» دارد فیلتر میکنیم.
زمانی که کلمۀ فیلتر را انتخاب میکنید، کنسول جستجوی گوگل فهرستی از ورودیهایی که در گوگل از کلمۀ اینستاگرام استفاده کردهاند و به سایت شما رسیدهاند، ارائه میکند.
اکنون که ما میدانیم مردم دنبال چه کلماتی بودهاند، میتوانیم محتوای مربوط به هر موضوعی را با آنها به اشتراک بگذاریم.
۳ـ جستجوگر سایت MOZ چه کاری انجام میدهد؟
نوعی ابزار سئوی فریمیوم است که به شما اجازه میدهد دادههای لینکشده به صفحۀ مشخصی در سایت خود را بررسی کنید و جدا از این، دامین و دیگر دادههای مفید را نیز به شما ارائه میکند. سئوکارها از MOZ برای دیدن اینکه چه کسانی به سایت آنها لینک دادهاند استفاده میکنند. شما فقط میتوانید مقدار محدودی از دادهها را به رایگان ببینید، اما برای تیمهای شبکه های اجتماعی طبیعتاً این مقدار زیاد خواهد بود.
بازاریابان شبکههای اجتماعی چگونه از SEO استفاده میکنند؟
یکی از بهترین استفادههای SEO برای بازاریاب و کارشناس شبکه های اجتماعی، بعضی از تحلیلهای رقابتی آن است. زمانی که در تلاش برای ترفیع محتوای جدیدی هستید، بهترین مکان برای شروع بررسی این است که ببینید چه کسی دادههای مشابهی را در سطح وب به اشتراک گذاشته است. شما میتوانید از SEO برای بررسی سایتهایی که شما را لینک کردهاند استفاده کنید. سپس میتوانید به سایتهای لینکدهنده به خودتان دسترسی پیدا کرده و آنها را مطلع کنید که موردی مرتبط با حوزۀ فعالیت آنها منتشر کردهاید.
شما میتوانید با آنها از طریق ایمیل یا منشنکردنشان روی توییتر یا بهاشتراکگذاشتن لینکی از مورد محتوایی خودتان، ارتباط برقرار کنید. هیچ نیازی به تحمیلکردن محتوای خود یا درخواست از آنها برای خواندن نیست. شما فقط میخواهید آنها را آگاه کنید. برای شروع، پست یکی از رقیبان خود را به مقالۀ خود منشن کنید.
سپس MOZ به شما فهرستی از تمامی صفحات لینکدهنده به سایتتان ارائه میدهد. هرکدام از نتایج، لینک یک وبسایت است که شما میتوانید بهطور بالقوه به آنها دسترسی داشته باشید و احتمالاً بتوانید بهعنوان نتیجه، مواردی را به اشتراک بگذارید.
ممکن است شغل شما بازاریابی در شبکه های اجتماعی نباشد و بخواهید از شرکتی برای انجام سئوی وبسایتتان کمک بگیرید. ما در وبلاگ جوهر میکوشیم که با انتشار این نوع مقالات شما را با دنیای سئو و فعالیت در شبکه های اجتماعی آشنا کنیم تا معاملهای برد-برد با متخصصان این حوزه داشته باشید.
۴ـ بررسیکنندۀ رتبۀ SERP چه کاری انجام میدهد
بررسیکنندۀ رتبۀ SERP یک ابزار رایگان است که با آن میتوان رتبهبندی کلمات کلیدی را فهمید. تنها مشکل این ابزار این است که شما هر بار میتوانید فقط یک کلمۀ کلیدی را برای پیداکردن رتبۀ آن در این ابزار وارد کنید. اما اگر جستوجوهای چندگانهای دارید، میتوانید تمامی آنها را به یک CSV تبدیل کنید که بدین طریق مستندی از کلمات کلیدی خود داشته باشید. همچنین، این ابزار برای جستجوی واحد استفاده میشود. پس اگر میخواهید در طول زمان ترندهای رتبهبندی را ببینید، میبایست بهطور دستی جستجوهای خود را دوباره انجام دهید. اما بهعنوان یک ابزار سئوی رایگان، گلهکردن از آن چندان جالب نیست.
چگونه بازاریابان شبکه های اجتماعی میتوانند از SERP استفاده کنند؟
بازاریابان شبکههای اجتماعی و سئوکارها در خفا کار نمیکنند. تیم سئوی شما از کلمات کلیدی ویژهای برخوردار است که میخواهد آنها را در موتورهای جستجو ترفیع دهد و تیم شبکۀ اجتماعی شما به دنبال محتوایی است که بتواند آنها را روی توییتر، فیسبوک و دیگر شبکهها به اشتراک بگذارد. استفاده از شبکه های اجتماعی برای ترفیع پستهایی که چندان در فهرست نتایج جستجو در چشم نیستند، هر دوی این موارد را حل میکند.
از شبکههای اجتماعی برای بهاشتراکگذاشتن محتوایی که کلمات کلیدی شما را هدف قرار داده است و ممکن است از جایگاه خوبی در نتایج رتبهبندی برخوردار نباشد، استفاده کنید.
این مورد همچنین میتواند فرصتهای ایجاد لینک را ایجاد کند و به تیم اجتماعی شما اجازه دهد که تقویم محتوایی خود را تکمیل کنند. این کار را با جستجویی ساده در بررسیکنندۀ رتبۀ SERP برای کلمات کلیدی که یکی از پستهای شما آن را هدف قرار داده است، شروع کنید.
زمانی که جستجوی شما به اتمام رسید، بررسیکنندۀ رتبۀ SERP رتبۀ جستجوی شما را نشان خواهد داد.
اگر کلمۀ کلیدی شما در چهار یا پنج مورد بالای فهرست قرار ندارد، انتخاب خوبی برای ترفیع خواهد بود. رتبهبندیهای پیشرفتۀ وب مدتی پیش تحقیقاتی در این زمینه انجام دادند که بر طبق آن اگر شما در سه انتخاب برتر قرار نگیرید، نرخ کلیک بر لینک بهشدت کاهش پیدا میکند.
بعد از اینکه فهرستی از کلمات کلیدی را کنار هم قرار دادید، قدم بعدی شما ترفیعدادن جایگاه آن در رتبهبندی خواهد بود. همانطورکه در تصویر بالا دیدید، بررسیکنندۀ رتبۀ SERP صفحهای را به شما نشان میدهند که برای کلمات کلیدی شما در رتبهبندی بالایی قرار گرفته است. این همان صفحهای است که تمایل دارید آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. شما میتوانید این کار را با استفاده از تاکتیک MOZ SEO که در بالا به آن اشاره کردیم انجام دهید. یا اینکه میتوانید به قسمت تبلیغات فیسبوک یا توییتهای ترفیعیافته مراجعه کنید.
هدف شما قراردادن پست خود در مقابل افرادی است که آن را به وبلاگهای خود، سردبیران و روزنامهنگاران لینک میکنند. پس اگر میخواهید تبلیغاتی برای ترفیع پست خود انجام دهید، این مورد را در ذهن داشته باشید.
۵ـ افزونۀ سئوی Yoastچه کاری انجام میدهد؟
افزونۀ سئوی Yoast بهینهکردن سایتهای وردپرس برای موتورهای جستجو را تسهیل میکند. این ابزار به شما اجازه میدهد که عناوین متا، توضیحات، صفحات ایندکس/غیرایندکس و دیگر تنظیمات مهم را اضافه کنید.
چگونه بازاریابان شبکههای اجتماعی میتوانند از افزونۀ Yoast استفاده کنند؟
جدا از تمامی ویژگیهای مرتبط با سئو،Yoast از تنظیماتی نیز برای شبکه های اجتماعی برخوردار است. یکی از ویژگیهایی که بهطور ویژهای بازاریابان آن را مفید خواهند یافت، تنظیمات بهاشتراکگذاشتن اجتماعی برای پستهای وبلاگی مستقل یا صفحات وبسایت است.
زمانی که افراد صفحات شما را در پستهای وبلاگ خود یا شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند، این شبکهها دادههای متا را از سایت شما بهمنظور مشخصکردن مورد نمایشدادهشده در توییتر یا پست فیسبوکی شما، استخراج میکنند.
بهطور پیشفرض، شبکه های اجتماعی از عنوان متا و توضیحات صفحۀ شما استفاده میکنند. مشکل اینجاست که عنوان متایی که شما از آن برای اهداف سئویی استفاده میکنید همیشه در شبکه های اجتماعی بهخوبی ترجمه نمیشود.
افزونۀ Yoast به شما در قراردادن یک عنوان و توضیح متفاوت برای فیسبوک و توییتر کمک میکند؛ عناوینی که در میان کاربران شبکههای اجتماعی بیشتر استفاده میشوند.
بهعلاوۀ این موارد، شما قادر خواهید بود ویژگیهای منحصربهفردی را در سایت خود به نمایش بگذارید؛ از کارتهای توییتری گرفته تا نمودارهای باز پینترست، فیسبوک و دیگر موارد.
نیازی نیست که منتظر انتشار محتوا باشید که پس از آن تیم شبکه های اجتماعی خود کار بر آن را شروع کنند. به این تیم اجازه دهید که در صورت نیاز تنظیمات اجتماعی افزونۀ سئوی Yoast را شخصیسازی کنند.
۶ـ فاکس FAQ چه کاری انجام میدهد؟
فاکس FAQ یک ابزار سئوی کاربردی رایگان است که سایتها را براساس سؤالاتی که در آن کلمات کلیدی شما وجود دارند، پیدا میکند.
چگونه بازاریابان شبکه های اجتماعی از FAQ استفاده میکنند؟
سئوکارها از فاکس FAQ برای پیداکردن ایدههای جدید برای محتوای خود استفاده میکنند. بازاریابان شبکههای اجتماعی میتوانند از آن برای یک هدف مشخص استفاده کنند. از سؤالات یافتشده با فاکسFAQ برای ایجاد ویدئوهای یوتیوب و پخش زندههای فیسبوک برای پیداکردن جواب استفاده کنید.
استفاده از فاکس FAQ بسیار آسان است. با واردکردن یک کلمۀ کلیدی شروع کنید. سپس سایتی را که میخواهید سؤالاتی را از آن استخراج کنید، وارد کنید. بهتر است روی سایتهایی کار کنید که مردم در آنها سؤالات زیادی مطرح میکنند؛ همچون فرومها یا سایت Quora.
فاکس FAQ فهرستی از سؤالات را به شما خواهد داد. بهعلاوه لینکی که آن صفحۀ مشخص در آن پیدا شده است.
به همین سادگی، شما از فهرست بزرگی از سؤالات که میتوانید از آن در محتوای شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید، برخوردار خواهید شد.
مجموعه ابزار شما چه چیزهایی را در خود دارد؟ آیا از هیچکدام از ابزارهای سئوی رایگان برای پیشبرد تلاش بازاریابان شبکه های اجتماعی استفاده میکنید؟ لطفاً دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید. چنانچه تمایل دارید از مطالب آموزشی ویژه ما مطلع شوید، لطفاً در خبرنامه عضو شوید.